fredag 21 oktober 2022

Blåmusslor i skolmaten - för vem?

Lycksele kommuns skolor började laga maten från grunden.
Det tycker jag är bra.
Beslut togs att man bland annat skulle blanda i lokalt skjuten älg.
Helt ok.
När alla elever klagar och det blir kritik.. då behöver man dock tänka till.

Min inställning har varit densamma från början.
Jag som lärare bryr mig nämligen inte om eleverna äter just blåmusslor eller oxfilé till skolmat varje dag. De kan äta hamburgare, pizza och tacos varje vecka.
Det spelar ingen roll.
Det som för mig är viktigt, det är att eleverna äter.
Min uppfattning är nämligen att det ska vara nummer ett.
Barnen behöver vara mätta för att fungera i skolan resten av dagen.

Just detta har man inte brytt sig om och jag har sett liknande bekymmer på flera ställen.
Politiker bestämmer att det ska vara ekologiskt, närodlat, vegetariskt eller.. 
Barnen bryr sig inte.
Ingen av dem frågar eller undrar kring varifrån maten kommer.. men de ser direkt när det inte är som "vanligt". Vad som då är vanlig mat.. ja, det är oftast den enklaste.
De vill inte ha det krångligt.

Det jag vet är att hungriga elever.. de fungerar inte i skolarbetet.
Vad är då viktigast?
Jo, att de är mätta.
Fokus ska ju vara att skolarbetet fungerar, inte att de har ätit ekologiskt närodlade linser i en vegetarisk gryta. Det kan nämligen inte vara skolans uppgift att lära barn att äta "rätt" mat också.
Det måste vara föräldrarnas.

Så vad vll jag?
Låt barnen önska de tio-femton bästa maträtterna.. varva sedan dem med någon ny rätt ibland.
Skolan ska inte ta över rollen som matkontrollant.
Skolan ska se till att eleverna lär sig vad som finns i läroplanen.