måndag 31 oktober 2022

Bönhörd?

19,5 grad i Kristianstad i fredags.
Kan någon ha hört böner?
Jag har åtminstone, flera gånger, önskat mig den varmaste vintern i mannaminne och än så länge verkar det som om det kan bli så.
Varmaste dagen någonsin så sent på året.

Jag kommer bifoga en bild för jag tänker att det är viktigt att förstå hur olika det kan bli.
Luras vi?
Vill man bli lurad?
Jag inser också att det är varmt men jag är tacksam för det.
Jag älskar värmen!

Jag hade helst bott i södra Europa men älskar mitt Hällevik och att bo i världens bästa Sölvesborg, det är perfekt. Lagom långt överallt!
Skulle det nu bli så att det framöver blir såhär varmt.. jo, isarna smälter.
Det betyder dock andra saker och som jag ser på det så är Darwins teorier alltid grundläggande.
Arternas överlevnad.
Den som är bäst lämpad klarar sig längst.
Vi kunde fått papegojor i södra Sverige, precis som i Nederländerna.
Häftigt!

Färgerna på den ena bilden är talande.
Tror du att det är varmare om det är rött än grönt?
Troligtvis.
Hjärnan förknippar det röda med värme och då är det svårt att förändra detta.
Ser man sedan temperaturerna så måste man förstå att färgskillnaden inte gör att det har blivit varmare utan tvärtom.

Bilden är från Tyskland och visar fem års skillnad.
Över 30 grader och det är grönt.
Över 20 grader och det är rött.
Jag är vad vid Spaniens tänk där det många gånger blir över 40 grader.. men det ser ut som om det är varmare i Tyskland nu än vad det var då.

Varför gör man såhär?
Jag vet inte, men jag kan ha mina misstankar.

Vad ska du då göra ikväll?
Det är öppet att komma till Fullmäktige i Sölvesborg vid halv sex ikväll.
Det blir nog ett av de mest spännande mötena på länge!