lördag 1 oktober 2022

När går gränsen?

Putin har flera gånger bevisat för väst att han inte bryr sig om vad som händer.
Han bryr sig rent krasst inte om någonting.
Om han väljer att fortsätta?
Väljer ett annat land att invadera?
Kommer världen då stå stilla?

Putin har nu annekterat delar av Ukraina. 
Vem bryr sig egentligen?
Delar av världen fördömer det men de flesta säger ingenting.
Man tittar på och väntar.

Ponera att detsamma hade hänt mot ett västeuropeiskt land eller USA.
Tror någon på fullt allvar att det inte hade skapat problem?
Jag har svårt för att se det.
Världen sätter nu upp hinder för att Putin ska kunna utöva sin makt.
Svårigheter som gör att det förmodligen känns men samtidigt inte så mycket att han slutar.
För det är just han.
Ryssland som land är inte skyldiga till detta och bara det faktum att männen flyr säger en hel del.
Ingen stannar frivilligt.

Som en lösning på det hela annekterar Putin delar av Ukraina.
Han påstår att det var resultatet efter folkomröstningar som har hållits.
Bullshit säger jag.
Många med mig.

Hur löser vi då problemet?
Desto svårare.
Avvakta.. ja det är skönt för då kan man klara sig undan om något händer.
Attack - kan bli dödligt och sannolikheten att fallet består och en demokrati skapas är liten.
Det blir som att sitta kvar i en sandlåda när andra fortsätter kasta sand på dig.
Det är svårt.
Känslan av att hoppa på den andra är överhängande men i slutänden står man framför "fröken" och ber om ursäkt. I detta fallet hade det dock inte blivit någon ursäkt.

Jag hoppas att de som bestämmer tar bra beslut.
Vi behöver inte ett fullskaligt krig i Europa, men det hoppas jag att alla har insett.