fredag 14 oktober 2022

En ökning av sömnmedel till barn.

Diagnoser.
Det är en av anledningarna till att sömnmedel har ökat.
Det är min övertygelse.
ADHD-medicin gör nämligen att du inte känner dig trött på kvällen och då motverkas det genom att ta diverse sömnpreparat.
Då kan jag ha förståelsen.
Medicinen gör nämligen att du fungerar på dagarna.

Den andra delen som tar medlet.. det är garanterat främst barn som lever i total stiltje.
Detta tar de också upp i artikeln nedan.
Om barnen sitter framför en skärm, inte rör sig eller aktiverar sig så slutar det med att de inte kan sova. Inget märkligt egentligen för jag kan känna likadant.
Jag sover mycket bättre när jag har varit utomhus och hållit igång.
Då blir kroppen trött på ett helt annat sätt.

Sömnmedel må inte vara något farligt i sig, men jag tycker att det ska vara en sista utväg.
För några år sedan kunde man ge kultur på recept och jag tänker att barn mycket väl kunde få rörelse på detsamma. Skriv ut att de måste vara utomhus ett visst antal timmar varje dag, eller sätt motkrav för att de ska få medicinen.
Många gånger är det en osund kultur i hela familjen som skapar bekymmer.
Hur ska du lära ett barn att röra på sig när föräldrarna själv sitter framför en dator och spelar spel halva nätterna?
Hur ska du få människor som aldrig har rört sig att förstå att det inte går att bara äta?

Sömn är viktigt för kroppen och speciellt för barn.
Mitt sömnbehov har alltid varit minimalt men jag ser det som en genetisk sak. 
En av döttrarna är likadan och att inte sova är inget bekymmer.
Fyra timmar om dygnet har räckt för mig sedan innan tonåren och än idag blir det sällan mer. Jag vaknar av mig själv när de timmarna har gått.
De timmarna är förmodligen så pass effektiva så att jag helt enkelt klarar mig på det.

Så behöver du sömnmedel?
Se över din övriga tid och börja med att se över hela livssituationen.
Min erfarenhet säger nämligen att det ofta finns en anledning bakom problemet att sova.