tisdag 4 oktober 2022

TBE - vaccin eller inte?

TBE.
Sjukdomen som målas upp som det mest fasansfulla på jorden av media.
Som vanligt är jag skeptisk och grunden till det är den fakta som finns.
TBE är inte kul för den som drabbas.
Absolut inte!
Medias skräckpropagande står dock inte i proportion till hur farlig sjukdomen faktiskt är.
Flesta antal fall återfinns inom Stockholm och runt om, vilket förmodligen bidrar till fokuset.
Om det är så att de blir smittade där eller tar det med sig så att det påträffas där.. det vet jag inte.
Statistiken är dock tydligt.
2021 var ett hemskt år gällande TBE.
533 fall rapporterades in.
Av de 533 fallen - i hela Sverige - dog ingen.
Ingen har som det ser ut fått bestående ansiktsförlamningar.
Ungefär 175 av personerna får minnesstörningar och huvudvärk efteråt.
Thats it.
Antalet döda är över åren väldigt lågt.

Så ska du då vaccinera dig?
Blekinge är ett av de län där man bör vaccinera sig säger de.
Är det då många farliga områden?
Ja, Ryssberget och skärgården anses vara svåra ställen att vara på.
Ryssberget besöker jag sällan och skärgården.. det räcker med Hanö.
Jag plockar fästingar ALLA dagar hela sommaren.
Ofta känner jag dem innan de sätter sig men varje kväll går jag igenom barnen och plockar fästingar även på dem. Den ena flickan har haft borrelia en gång men jag har aldrig varit sjuk på grund av detta.

Är jag då vaccinerad?
Nej.
Det handlar främst om tidsbrist för att få tid till allihop och sedan göra det.. det är i princip omöjligt.
Därutöver kommer kostnaden.
Med tanke på att vi aldrig befinner oss i riskområden - vilka med kan ifrågasättas då Sölvesborg i fjol hade NOLL fall trots utpekade områden - så blir det väldigt dyrt att vaccinera alla.

Jag har stått inför samma dilemma för några år sedan.
Jag är nämligen fullvaccinerad av alla beprövade vaccin.
Vid en Asienresa fick jag frågan om mer vaccin samt tabletter.
Det gällde malaria och japansk encefalit men precis som jag resonerar nu, så sa läkarna då.
Ska du befinna dig i ett riskområde?
Nej.
Välj då själv.
Du kommer förmodligen blir sämre av tabletterna än av själva sjukdomen.

Än så länge har det fungerat och jag är skeptisk.
Självklart ska man vaccinera sig mot saker som är viktiga men om staten anser att TBE-vaccin är livsnödvändigt.. då skulle det ingått i vaccinationsprogrammet.