fredag 28 oktober 2022

En bild kan säga mer än tusen ord.

Nummer ett.
Number one.
Att själv ställa sig först, det är viktigt.

Sölvesborgs invånare vaknade efter valet upp till en kalldusch. Moderaterna har gjort en helomvändning där man istället för att faktiskt försöka, vänder ryggen till det som har fungerat relativt bra. 
Något de flesta är nöjda med.
Varför?
Jo, det står klart och kommer inom en snar framtid bli desto tydligare.
Pengar.
Pengar har förmågan att styra svaga individer.

DÅ kommer den stora frågan om titlar.
Man ska vara väldigt tydligt med att en titel inte betyder samma sak överallt.
Pengar och titel hör inte ihop.
Jag blev erbjuden en heltidstjänst som kommunalråd för fyra år sedan men jag tackade nej.
Propagerar jag för lägre politiska löner och att vi ska ta bort heltidspolitikerna så kan jag inte göra tvärtom själv. Det blir hyckleri.

Trots detta har jag fått till mig från flera olika håll att jag var en av anledningarna till att det blev två kommunalråd i Sölvesborg. DÅ måste man skilja på detta.
Ja, moderaterna då krävde att det skulle vara en post som var jämställd den ordinarie ordföranden, alltså att vice ordförande också skulle kallas för kommunalråd. 
Det var det.
Det innebar inga pengar för jag vägrade.

Jag erbjöds en heltidstjänst som politiker men jag valde att jobba kvar som lärare på halvtid. Jag ville inte bli heltidspolitiker och tänkte absolut inte ta emot ett arvode för att arbeta heltid.
Det hade ju blivit absurt.
Det fortsatta moderata kommunalrådet har gjort sig känd genom att dels ta ut en heltid som lön för det som händer på kommunhuset, och därefter jobba extra. Hur kan man arbeta extra med en så betungande heltidssysselsättning att den nu ska delas upp på två?
Gulligt.
Skattebetalarna betalar.

Så vad är då skillnaden mellan då och nu?
Jag eller nya kommunalrådet?
Titeln är densamma.
Skillnaden är en lön på 750 000 kronor om året ungefär.
För just detta, det har de båda nya kommunalråden varit tydliga med.
Två personer ska alltså göra en persons arbete, men få en varsin lika hög lön.

Skulle det fungera likadant inom vården?
LO?
Så du klarar inte att sköta ditt jobb utan behöver dubblera dig själv?
Men då dubblar vi lönen också.. eller?
Nej, i den verkliga världen så innebär det halva lönen för halva arbetet.
Det är bara i politikens värld det fungerar såhär och gissa vilka som bestämmer det?

Jo, de själva tar beslutet kring deras egen lön.
Hyckleri.
MEDborgerlig Samling anser att ansvariga personer ska ha betalt för det de utför.
I detta fallet ska tjänstemännen ha ansvaret samt lönen och den politiska adeln ska bort.
Ingen behöver den.