lördag 21 januari 2023

En ål mer eller mindre?

Statsminister Kristerssons statssekreterare är inte bara tagen på bar gärning, utan även dömd för att ha fiskat ål. Ett djur som det är förbjudet att fiska. Inte nog med att han gjorde felet så ljög han om att han gjorde det och nekade under väldigt lång tid. Trots det är tystnaden väldigt talande.
Gissningsvis är mister statssekreterare en person som antingen vet väldigt mycket känsligt, eller så pass bra på sitt jobb att man inte vill bli av med honom.. och det enda jag kan skratta för mig själv är:
Vilken oerhörd tur att han inte skämtade om sex!
Då hade han jagats av alla och sänkts av sina egna!

Bitter?
Nej, inte längre för jag ser spelet, men jag inväntar att andra ska se det.
Alla de som sitter i olika positioner och tror att de gör det för att de är SÅ duktiga.. de är ute på så hal is. Jag hade varit obekväm väldigt länge.
Jag är inget får som hoppar på kommando eller per automatik gör som jag blir tillsagd.
Min hjärna tänker nämligen själv, och det jag ser här borde vara uppenbart för dem som vill se:

Vi har alltså en man som jobbar för statsministern.
Han har gjort något olagligt, blivit dömd för detta och fått betala böter.
Han ångrar inte sig utan menar att lagen är fel och att han alltid har gjort såhär.

Jag skämtade om kvinnans rätt att själv få bestämma över sin kropp, genom att tramsa med en bild. De flesta kunde inte se ironin och partikollegorna såg bara sin egen chans att ta sig upp.
Jag blev enhälligt utesluten ur moderaterna för att jag skämtade i en bild.
När de tog beslutet hade jag redan gått ur partiet och är glad för det.

Varför blir inte statssekreteraren av med jobbet?
Det är alltså värre att skämta om kvinnans rättigheter än att bli dömd av svenskt rättsväsende?
Uppenbarligen.
Efter tjugo år i moderaterna kan jag dessutom se bakom galleriet.
De har möten i det tysta nu och väljer att helt enkelt tysta ner allting.

Ledaren för Liberalerna har gått ut och säger att han inte tycker att det är så farligt. ALLA kan göra fel!
Gäller det även andra fel?
Eller skämt?

Det är detta med att sila myggen och svälja kamelerna.
Moderaterna är experter på det.
Hade jag fortfarande varit medlem och skrivit något i stil med att detta inte var så farligt, så hade jag jagats istället för den som blivit dömd. Jag var nämligen jobbig, för jag tyckte saker och sa dem öppet. Ni vet, sådär som man lär elever i skolorna att göra. Stå för vad du tycker och ifrågasätt allting!
Det är det enda sättet att få lära sig saker.

Så statssekreteraren?
Ja, vi kan se om Gunnar Strömmer lägger sig i detta med då han nu är justitieminister.
Han tyckte ju att jag var hemsk som skämtade, varpå en dömd man ska bli intressant att se om han får stanna i det viktigaste organet vi har.
Kanske inte omöjligt alls då vi snart har en C-ledare som är dömd för misshandel.
Två gånger.

Vill statssekreteraren bli av med jobbet så får han ta lite bilder som anspelar på sex så ska han få se på liv i luckan!


Idag ägnas en extra tanke åt lilla Noomi. 
Sex år går fort men det gör det inte mindre tragiskt.
Jag hoppas ni har det bra var ni än befinner er.