söndag 1 januari 2023

Ett lokalt bekymmer?

Smällare. Nyårsraketer.
Något som i Sverige visar om du är en djurvän eller inte?
Det verkar nästan så och marken är minerad.
Akta dig för att säga någonting om allas små älsklingar..
De är skotträdda!
Säg då att du tycker det är ok med raketer så F*N ta dig rent ut sagt. Reaktionerna för djuren är betydligt starkare än för äldre som sitter själv eller för någon som blir skjuten.

Jag har rest väldigt mycket och har firat diverse traditioner på olika platser.
Aldrig någonsin har diskussionen om detta kommit upp någonstans, mer än här.
Den finns säkert, men ges inte det utrymme som den gör här.
Frågan måste då vara om djur i Sverige är mer rädda än i andra länder?
Jag vet inte.

Jag tror dock att man har olika syn på saker.
Det som kallas för nyårsfirande med raketer i Sverige är enligt mig ingenting.
Det lilla det smäller är ingenting jämfört med hur det har varit i andra länder jag har besökt.
Ok, det kanske är någon som smäller någon raket några dagar innan och några dagar efter, men då tycker jag att man ska se tipsen nedan för jag tror det är lösningen.
Vänj djuren vid ljud.

Jag kan jämföra det med barnen på det sätt med att de sover.
Jag somnar helst till ljud, alla ljud. Är jag trött så somnar jag.
När barnen var små så smög jag aldrig.
Inget gallskrik och höga röster i vanliga fall men absolut inget smygande.
Det skapar nämligen bara ris på ryggen och en vana som inte är sund, för hur roligt är det att komma hem till människor som inte godkänner att man pratar i en normal nivå för att barnen faktiskt sover!?
När det sedan har varit fest här har de somnat själv, trots högljudda röster och musik för de vet att det inte är något farligt. Jag minns när mina föräldrar hade fest när jag var liten och en av gångerna somnade jag till och med under biljardbordet. Det var en heltäckningsmatta där och ljudet av vuxna som spelade biljard, musik och glada röster var inget bekymmer.
Detta trots att det small bra när bollarna slog i varandra.

Om ditt djur nu är skotträdd?
Lösningen kanske inte är att alla andra ska anpassa sig efter det djuret, utan att djuret istället ska anpassa sig till människorna?
Hade det varit att det small dygnet runt eller varje helg, men det rör sig om en kortare tid om året.
Alla som bor i områden där man skjuter med vapen, nära militära områden, städer, tåg, fotbollsarenor... vad som helst. De djuren vänjer sig vid ljuden, precis som en människa.

En vuxen som skriker när den ser en spindel, kommer också göra sina barn rädda för spindlar.
Visa att det inte är farligt med raketerna och följ veterinärens råd. Jag smäller aldrig själv och är knappt intresserad av att gå ut och titta på det men blir konfunderad över vad människor faktiskt engagerar sig i då världen har betydligt större bekymmer än detta. (Och ja, jag har själv djur och hon blir rädd för sin egen reflektion men jag gömmer inte speglarna för det).
Att vänja sig måste vara det bästa för djuret om den brukar bli väldigt rädd.

Djur blir säkert rädda i hela världen när det händer saker, men ingenting är värre än man gör det. Tänk om alla hade brytt sig lika mycket om ensamma människor som de gör om skotträdda djur.