torsdag 5 januari 2023

Vad ska vi äta när alla är akademiker?

Jag är 39 år, snart 40.
Sedan jag gick i skolan så har trenden från styrande varit väldigt tydlig:
Du ska studera!
Alla ska studera!
Alla ska bli akademiker!

Trots all utbildning jag själv har så har jag aldrig tänkt såhär utan tvärtom. Jag har läst för att jag tycker det är roligt, för någon större mening med det har det inte varit. Ska jag höja min lön så får jag börja med att lämna läraryrket och gå in på en mer handfast bana genom praktiska yrken.
Trots det ska alla läsa.

Nu har denna blå regering bestämt att branschskolorna ska läggas ner. 
Detta i en tid där alla skriker efter hantverkare.
Hur logiskt är det?
Man menar då att för få har sökt och jag menar istället att man har gjort för dålig reklam.
När hela Sverige skriker efter hantverkare, är det då vettigt att ta detta beslut?

Redan när jag gick på gymnasiet började tekniken komma igång och företagare redan då valde många gånger att själv utbilda dem de skulle anställa. Problemet i detta är att det många gånger är väldigt svårt att bli anställd som 16-åring. Det är nämligen så att, tack och lov, man inte är tvingad att läsa längre i skolan.
Man kan tycka vad man vill men människor är byggda på olika sätt och alla i Sverige kan inte bli akademiker. Alla har inte läshuvud!
Det finns de som är födda med diverse verktyg i händerna men de kan inte läsa sig till informationen utan behöver fysiskt lära sig hur de ska göra.
Är då dessa personer mindre värda?

Enligt mig så absolut inte.
Jag anser nämligen att man kan lära sig på olika sätt och det där med att arbeta med kroppen, det finns det de som är mycket bättre på än många andra. Varför värderas då dessa olika?
Jag förundras ständigt över den nedlåtande syn många har på människor som inte vill studera för som jag ser på det så finns det olika vinklar.
Jag hade absolut inte velat åka med ett flygplan där piloten har lärt sig själv.
Där ska du ha studerat.
Jag vill inte bli opererad av en läkare som inte pluggat.
MEN, behöver jag laga bilen så åker jag helst till den som har skruvat i ett helt liv och inte har läst till det. Ska jag ha en snickare eller VVS-are här så är det ok om de lärt upp sig via att ha varit en lärling istället för att de har studerat till det.
Tänk att gå till en frisör som läst sig till hur man gör.. men som aldrig klippt ett hår.

ALLA behövs!
Varför slår då regeringen undan benen på dem som hellre går en branschskola?
Jag tycker att vi ska återinföra hela lärlingssystemet och det från högstadieåldern.