onsdag 11 januari 2023

Synd om dem?

Intagna personer på den nybyggda Fosieanstalten får äran att dela toaletter i cellerna. Tanken var att det skulle vara 36 personer i de 36 rummen men det har blivit två i varje cell istället.
Till varje cell finns en egen toalett, som inte har någon dörr.
Man kan säkerligen se detta ur olika vinklar.. men min ser ut såhär:

De sista två åren har jag legat inlagd tre gånger för diverse saker.
Jag har legat på väldigt många olika avdelningar.
En gång fick jag ett enkelrum - efter att jag gråtit hysteriskt över att få dela rum med någon med en andnings/snarkningsmaskin som gjorde att jag inte fick någon sömn alls - men annars i två eller fyrarum. Ingen gång har jag fått en egen toalett.
Inte ens när jag låg inlagd på IVA fick jag en egen toalett utan skulle ut i korridoren.
En korridor där väldigt många delade på samma toalett.
Detsamma gällde dusch.

Då, inom vården, var jag där utan att kunna hjälpa det. 
Jag var sjuk och befann mig på en inrättning som jag själv är med och finansierar. 
Fosieanstalten betalas visserligen av mig och alla andra skattebetalare, men den som hamnar där har själv tagit de valen i livet. De har begått handlingar som gör att de behöver sitta bakom lås och bom.

Är tanken då att vi skattebetalare ska tycka synd om dem?
Nja... jag har väldigt svårt för det.
Som jag ser på deras celler är de faktiskt utrustade med toalett.
Har de ett problem med att det inte finns en dörr där så får de väl helt enkelt sköta sig så att de slipper sitta där. Svårare än så kan det inte vara.
Ska samhället satsa någonting, så måste det nämligen vara på att bygga ut inom andra delar.
Det blir svårt att motivera dörrar till de privata toaletterna för intagna när sjuka människor ska gå ut i en korridor för att uträtta sina behov.

Sverige.
Älskade fosterland som är så snedtänkt i grunden.
Jag hoppas verkligen att de intagna städar och bäddar själv.

Som jag ser på det skulle de få en varsin brits, utan madrass och sedan bröd och vatten till frukost, middag och kvällsmat. Anses det inte vara ok så kan de följa lagen och välja att inte komma di.t.