fredag 24 februari 2023

Anmärkningsvärt att hänga ut en person?

Världen är nu bedrövad över hur hemskt det är med att polischefen, förmodligen, valde att avsluta sitt eget liv efter skriverierna kring honom. Det där drevet som går, det är fruktansvärt och hans val är hemskt.. men förståeligt. Tyvärr. 
Den som har blivit utsatt för ett riktigt drev förstår nämligen känslan han måste ha haft och i det spelar det ingen roll vad anledningen är. Media bär ansvaret för hur man hanterar sådana här händelser och den enskilde individens välbefinnande är obefintligt. 


Politiken drar till sig många känslokalla personer som bara sätter pengar och makt först, men de som är upphov till hur dåligt andra kan må känner sällan av det själv. De är enligt sig själv ofelbara.

En arbetsrättsexpert menar att det är anmärkningsvärt att en enda person hängs ut. Man anser att det är fel och i Sverige skyddas många gånger brottslingar fram tills de är dömda för brottet de är anklagade för.
Som politiker kan jag av egen erfarenhet peka på att man inte kan skilja på sak och person.

Kunskapsmässigt kunde man inte slå mig för jag har både erfarenhet och utbildning, så man plockade mig för min dåliga humor.
En bild döptes till något som gav rubriker och kvinnan som känner sig pulveriserad av att vara blickfånget för allt gnidet i Sverige, hon var en drivande kraft för att få bort mig. Mitt skämt skulle offra mig, inte mina kunskaper.
Jag var hotet och det stora hindret mot många andras löner och då även mot nuvarande kommunalråds lön och position. Därför skulle jag bort.
När hon själv möter motgångar, på grund av sin okunskap och sin girighet, DÅ är det plötsligt fruktansvärt!
Media sköter sin roll och spär på offermentaliteten, som gäller för vissa men inte andra. 

Polischefen har kanske gjort fel, men det kan alla göra. Han har dock pliktat med sitt liv som så många andra gjort före honom. När ska media förstå att deras jakt på smaskiga nyheter förstör för människor?
Saker som borde bli interna angelägenheter skapar rubriker och förstör för alla.

Alla tankar går till Mats’ familj och vänner.
Ingen ska behöva plikta med sitt liv,