onsdag 1 februari 2023

De lämnade kaninen!

Ironi kan vara svårt att få fram i text och jag tycker inte att det är ok att plåga djur, även om någon nu på något sätt skulle tolka det så. 
Jag hittade själv en kanin för många år sedan, som min kära syster tog hand om.
Det handlar inte om kaninen men kan sammanfattas såhär:
Varje dag scrollar jag alla stora medier i både Sverige och i andra länder.
I andra länder sker det via CNN och BBC.
Ibland ser jag även över ABC i Australien samt Al Jazeera som är den stora kanalen i Afrika.
Allt för att ständigt påminna mig om hur sjukt små vi alla är på jorden.

De sista veckorna har det inte gått en dag utan att morgonrubriken i Sverige har handlat om våldtäkter, skjutningar, mord och sprängningar. Det slår inte fel på en enda dag.
Rubrikerna öser över alla.
På SVT Nyheter, vilket är den kanal som alltid kollas först så kommer samtliga toppnyheter upp under det som krasst bara heter "Nyheter". Där samlas de viktigaste händelserna i hela Sverige.
På lokalsidorna kan man sedan se det som slår högst i varje län.

På toppnyheterna i Sverige häromdagen så kommer då en nyhet om en kanin som har dumpats i ett vindskydd och nu ska få ett nytt hem. Hur kan någon vara så hemsk!?
Samtidigt som 15-åringar blir ihjälskjutna och knarkuppgörelser sätter skräck i delar av Sverige så är plötsligt en av toppnyheterna i vårt land en kanin som lämnats ensam.
Jag väntar bara på den uppföljande artikeln om hur bra kaninen har fått det.

Nu är det inte så att jag inte tycker om djur eller kaniner, utan jag förvånas över nyhetsvärdet och människors reaktioner. Artikeln om kaninen har garanterat, om jag får gissa, genererat fler "tycka-synd-om" än den sista sprängningen.
Än den sista skjutningen.
Man blir nämligen så förlamad och förblindad av det som sker hela tiden.

Hur mycket bryr du dig egentligen om Ukraina?
Läser du alla artiklar om Nato och Turkiet?
Jag är intresserad men har ändå svårt för att läsa allting för intresset svalnar efter hand.
Har du koll på hur det ser ut i Syrien nu?
Assad sitter kvar och IS är inte raderade.. hör du något?

Nej, för människor bryr sig inte.
Gå in på de olika nyhetskanalerna och se hur värdet av skjutningarna i Sverige ser ut i resten av världen. INGEN bryr sig. Vi är ett litet kallt land i norr, där en kanin lämnades ensam i ett vindskydd.

Så vad är egentligen fel?
Artikeln om den ensamma kaninen, eller det faktum att människor scrollar förbi svenska människoöden?
Vi lever i en sjuk tid.