måndag 6 februari 2023

Mer vindkraft!

Industrier i norr varnar att en långsam vindkraftsutbyggnad kan göra att det blir strömbrist i hela Sverige 2027. Om fem år.
Sant?
Ingen aning.
Jag tror dock inte på vindkraften och har aldrig gjort.
Jag har sedan tonåren hållit kärnkraften högt och kommer fortsätta att göra det.

Om det nu är så att vindkraften är lösningen på all världen problem, så kan jag dock ifrågasätta det starkt med tanke på hur verkligheten ser ut. Om det inte blåser, så har vi inte heller någon ström.
Vi sitter idag, 2022, och är beroende av hur vinden fungerar för att elpriset ska bli någorlunda ok.

Jag fick kollen av elräkningen för januari i fredags och kan "glädjas" med att trots att jag minskat kilowatten från månaden innan, så är räkningen högre än tidigare. Detta är då för avgifterna kring nätet för sen har jag inte den övriga kostnaden hos Eon, så den kommer senare. Varför blir det då så?
Jo, den nya blå regeringen har höjt skatten ytterligare.
Detta trots löften om motsatsen.

För många år sedan skämtade jag om att jag skulle tatuera in ett moderat-M på kroppen. Jag fick då frågan av en vän, om jag någonsin hade tänkt tanken att partiet inte skulle stå för samma saker i framtiden. Tänk om det skulle bli det nya nazistpartiet!
Jag trodde det inte men förstod tanken och det blev ingen tatuering.

Det som händer nu är dock skrämmande.
Vi har en regering vars partier lovade en sänkning av bränslet på 10 kronor litern.
Inga höjda skatter.
Omedelbart utbetalda ersättningar för elen.
Vad hände?
Jo, vi ska få ett elbidrag men för mig är det också fel.
Partierna i riksdagen som säger sig vara emot bidrag ger ett till, istället för att helt enkelt ta bort skatten.

Först har vi alltså betalt in skatten på elen - som de nu har höjt - och därefter ska vi betala alla de administrativa kostnaderna för att få tillbaka en liten del av den. 
De har blivit bidragspartier istället!
Allt för att låta si egen politiska gärning låta bättre än vad den är.

Tron till hela systemet är satt i svajning, och sen som grädde på moset, så vill man ha mer vindkraft för att ens korkade beslut har tagit bort kärnkraften i landet. När ska vi ställa dem till svars!?