måndag 13 februari 2023

Känns det bra med EU?

Spanien inför nu fyradagarsvecka på arbetena. Människor kommer alltså få precis samma lön, men bara arbeta fyra dagar varje vecka.
En studie visar att merparten av dem som har fått delta i detta projekt är nöjda.
Helt ärligt.. skulle du vara nöjd?
Jag kan med säkerhet säga att jag hade varit väldigt nöjd!!
Arbeta mycket mindre men plocka samma lön.. lyxigt.

Hur kan då Spanien klara detta?
Jo, de finansierar det genom bidrag från EU…. , alltså, via våra skattepengar.
Känns det då verkligen ok?
Sverige som landar lägger ungefär 40 miljarder om året på EU.
Detta är för att vi tror att andra ska ta beslut för oss på ett bättre sätt, och det har bara resulterat i att andra länder kan glassa sig.

Jag var från början väldigt positiv till EU och euron.
Jag tyckte att det var bra med öppna gränser och ett friare tänk kring vad nationalitet är, en tanke om att alla ska kunna röra sig fritt samt att handeln skulle fungera över gränserna.
Jag har inga bekymmer med det.
Problemet idag är att EU har blivit en gigantisk överstat som enbart kostar pengar.
De tar beslut som inte är bra för oss och de tar väldigt mycket betalt för just det.

Finns det någon återvändo?
Jag skulle vilja påstå att vår räddning är att gå ur de stora delarna av EU.
Vi ska självklart vara med i handeln över gränserna och göra allt för att underlätta för människor som vill arbeta och göra rätt för sig, men vi behöver inte vara en bidragande faktor till kaos.
För så ser jag det.
Det är hemskt att vi tittar på att höja vår pensionsålder, att människor fryser och inte har råd att leva.. när människor i Spanien får jobba mindre med bibehållen lön som VI betalar!
Det blir helt fel!

Frågar ni mig, så måste vi se över hur vi som land ska fortsätta i EU.
Jag anser att det är helt fel som det är nu!