lördag 18 februari 2023

Diskriminerad?

Känner du dig diskriminerad?
Eller att du blivit bemött på ett annat sätt utifrån vem du är?
Jag tror det är vanligt.
Jag kan utan pardon dra hur många exempel som helst på att jag blivit just diskriminerad.
99 av 100 fall händer inom politiken.

Artikeln jag har delat handlar om tre syskon, vars mamma är mörkhyad.
Barnen har dock typiskt svenska namn och blev därför ifrågasatta av tågkonduktören kring hur de ser ut och huruvida deras namn passade ihop med det.
Att man tänker den tanken, ok. Tänka får vi, men hur kan man som tjänsteman i sitt arbete gå på barn på detta sättet?
Det är ren katastrof att man gör på detta sättet och jag tycker det är bra att tågvärden och bolaget blir dömda i detta. Förutfattade meningar är hemskt, och speciellt när det drabbar barn!

Har du bivit diskriminerad?
Jag har blivit, många gånger, men det handlar inte om min hudfärg.
Antalet gånger jag har fått en klapp på huvudet och personen har lagt sitt eget huvud lite på sned, och sedan sagt "lilla du" med hänvisning till att jag inte kan.. det är många gånger.
I alla fall har det varit från äldre män inom samma parti.
Man förminskar och pratar till mig som om jag är ett barn.
Min tolkning är att det handlar om att jag är betydligt yngre än dem och att jag är kvinna varpå diskrimineringen handlar om kön och ålder.
Jag har utöver detta flera gånger fått höra att jag är smart för min hårfärg.
Mitt bekymmer här i livet är att vara tyst varpå de får svar på tal, vilket också är den logiska lösningen på mycket då jag inte tror att alla gör detta för att vara stygga med vilje.
Ett påpekande räcker, men inte alltid.

Problemet i det svenska samhället är dock att den där kränktheten, den tar över allting.
Alla kan bli kränkta och känna sig diskriminerade.
Min uppfattning är att de absolut flesta någon gång blir det, men att det till stor del handlar om okunskap och att många rent ut sagt är korkade.
Man tänker att människor ska vara på vissa sätt eller går på en stereotyp bild.
Eller?
Människor från Polen är tjuvar?
För att inte tala om de från Litauen!
Judar är giriga?
Smålänningar snåla?
Finnar slåss!
Svenskar super.

Problemet kan vara att många av dessa blir dömda för att andra individer med samma bakgrund har betett sig illa, varpå människor som inte förstår bättre dömer alla.
Jag tycker det är bra att man tar detta med diskriminering på allvar och pojkarnas händelse är en sådan händelse som är katastrof. Jo, många människor i Skåne begår kanske brott, men det kan inte de killarna hjälpa.