söndag 5 februari 2023

En farlig väg att vandra.

Vad är en förolämpning?
Gissningsvis skulle en person som hörde en konversation mellan mig och någon av mina nära vänner, mycket väl kunna anse att vi förolämpar varandra. Vi kommenterar varandras kläder, utseende och agerande. Inte alltid i positiva ordalag utan tvärtom.
Vi bryr oss inte utan är så pass raka i kommunikationen båda två.

Regeringen, med moderaterna i spetsen, vill nu att förolämpningar mot offentliganställda ska göras olagligt. Jag blir tyst och funderar, och funderingen är just den.
Vad är då en förolämpning?
För mig handlar detta nämligen bara om trams och enkla politiska poäng.

Det man är ute efter är att socialtjänsten får ta många smällar när barn omhändertas och jag kan förstå det. Jag har pratat med människor inom försäkringskassan som upplever samma hot när de vill dra in bidrag för olika saker. Det ingår dock i deras arbete.
I det fallet kan det lösas med en automatisk utbetalning, att du helt enkelt inte behöver komma till kontoret. Som socialsekreterare.. ja, det är tufft.
Jag förstår det.
Att göra en förolämpning till något olagligt, det har jag dock väldigt svårt att se hur det praktiskt skulle fungera. Har inte polis och rättsväsende nog att göra ändå?

Förolämpad. Det blir de flesta inom diverse arbeten.
Tänk att jag som lärare, med över tio års högskoleutbildning, enligt många ska låta eleverna styra upp undervisningen. Föräldrarna ska få lägga sig i och två gånger om året ska en redovisning av framstegen hos eleven göras. Är de inte tillräckligt bra så skäller man inte på sitt barn utan på skolan, rektorn eller skolchefen. Det är iallafall INTE deras barns fel.
Räknas jag som förolämpad då?
Ska jag då börja anmäla föräldrar som ifrågasätter, för att jag kan känna mig kränkt?
Nja.. jag anser att det är fel väg att gå.

Det finns redan reglerat om det är hot som uttrycks, men det är också det.
Att göra tankar och åsikter olagliga, som inte är hot.. det är farligt, för vem ska sätta ribban på när det är en förolämpning?

Regeringen kan bara lägga ner detta med en gång för det blir löjligt.