lördag 25 februari 2023

Är pride en mänsklig rättighet?

Hockeyn i Sverige -SHL - har en pridevecka där de ska sätta fokus på hbtqi.
Varenda gång jag hör om något sådant här så förundras jag över att man lägger energi på något, men ändå inte får det rätt. Den korrekta benämningen, sedan ett bra tag, är nämligen hbtqia+.
A och + gills tydligen inte inom hockeyvärlden.
De berättar nu att de får stänga av kommentarsfälten för att människor inte anser att man ska blanda ihop politik och hockey. De anser i sin tur att hbtq inte handlar om politik.

Jag är den första till att göra motstånd mot det påståendet.
Hbtqia+ kan inte bli mer politik.
Pride är enbart politik och har man inte förstått den delen så har man inte förstått vad politik är.
Politik är allting och alla så kallade hbtq-certifieringar och annat som ska kosta oss skattebetalare pengar, är enligt mig också - precis som kommentarerna säger - trams.
Vad hände med alla människors lika värde?

De mänskliga rättigheterna och jämställdhet.
Där har du orden som behövs.
I dessa två benämningar visar man att ALLA är lika mycket värda.
ALLA har samma rättigheter och skyldigheter.
Varför ska man då peka ut några och ge dem en speciell skyddsstatus?

Jag bryr mig inte om vilket kön någon har, vilka kläder de använder eller vem de väljer att ha sex med. Det är upp till var och en så länge man håller sig inom ramen för vår svenska lag.
I Sverige.
I andra länder måste man förstå deras lagar, men självfallet kunna påpeka och tycka något.

Vad står då den korrekta bedömningen för?
H - homosexuell
B - bisexuell
T - transsexuell
Q - queer
I - intersexuell
A - asexuell (att man inte vill ha sex alls)
+ - alla andra
Hockeyvärlden anser alltså inte att människor som inte vill ha sex samt alla andra som inte passar in i hbtqi är värda någonting. De ska iallafall inte uppmärksammas.

Varför anser då jag att detta är trams?
Jo, av den anledning att jag anser att alla människor är lika mycket värda.
Jag beskriver varken mig själv med min sexualitet, religion eller något annat.
"Hej, jag heter Emilie och är en heterosexuell hindu"...
För helt ärligt.
Är din sexualitet så viktig att den ska definiera den du är?
Jag anser att du då behöver hjälp för att förstå att det kanske är en del av dig, men det är inte hela du.

På samma sätt som att jag aldrig skulle sätta mig och hångla upp någon, ha sex eller göra ett toalettbesök offentligt, så behöver jag inte gå i ett tåg utklädd med en regnbåge för att anses vara ok.
Jag har inga bekymmer med några människor utifrån deras läggning eller religion, utan har jag problem är det för att de som individer har en karma som är smutsig.

Är det då politik?
Ja, pride är bara politik. Priden godkänner enbart människor som anser att just pride är det bästa som hänt mänskligheten och alla som inte riktigt delar den uppfattningen.. vi är inte välkomna.
Så ska hockeyn blanda in några av bokstäverna.
Frågar ni mig så nej.
Antingen får de då ta med alla bokstäver, eller helt enkelt främja och arbeta för de mänskliga rättigheterna där ALLA faktiskt godtas precis som de är.
De rättigheterna ska vara för ALLA.