söndag 12 februari 2023

Tvinga männen att vara föräldralediga!

Det är som ett stort skämt.
Trots att man har satt in tvångsåtgärder och verkligen gjort allt för att förstöra för barnfamiljer där familjen själv vill fördela föräldradagarna, så har alla dess insatser bara lett till att fler kvinnor är hemma mer och längre med barnen.
Media beskriver det som att de "offrar" sig.

Offrar sig?
Det är inte konstigt at det skjuts och härjas i Sverige när det är såhär man ser på den tid man ska umgås med sina barn!
Jag offrar mig så mycket jag kan.
Jag väljer alltid att vara med barnen så mycket det bara går.
Jag väljer alltid det som i förlängningen ska vara bäst för barnen, och i det är det att spendera tid med dem. Dela deras fritidsintressen och lägga väldigt mycket tid på att faktiskt umgås på riktigt.
Sitta och läsa, spela spel, spela musik och dansa tillsammans.
Jag anser inte att jag offrar mig.
Jag anser att jag är en vinnare som får lyxen att umgås med mina barn!

Media kanske istället ska se till vad som egentligen har hänt, för det är inte så svårt att förstå.
I ett förhållande mellan en man och en kvinna som tillsammans har barn, så är det oftast mannen som tjänar mest. Det betyder också att familjen som helhet förlorar mer pengar på att den som har högst inkomst stannar hemma. Detta gäller oavsett om det är mannen eller kvinnan, men samhället i sig har gjort att mannen förlorar mer pengar.
Har man då delad ekonomi och lever tillsammans så blir familjen som helhet förlorare på detta.
I tider med mycket sjukfrånvaro - corona och nu alla sjukdomar som ska ikapp - så blir det självklart att kvinnan då är hemma.

Är det då fel?
Nej, jag anser att det är helt ok.
Jag anser nämligen inte att staten ska styra upp vilka beslut som familjerna ska ta.
Det måste vara upp till själva familjerna.
Jag har tidigare skrivit om min egen situation, för den var den motsatta.
Vi förlorade på att jag var hemma och därför var barnens pappa hemma. Det blev det bästa för barnen, för tiden vi kunde vara hemma och även för ekonomin.
Vi hade dagar som brann inne då vi inte kunde ta ut dem när "fel" av oss inte kunde ta ut fler dagar.
I ett samhälle där varenda människa ska känna efter och fundera över om man är en hen, gay eller transvestit så får man inte förtroendet att ta beslutet kring sin egen familj själv!
Spelar det verkligen någon roll vem som vill vara hemma med barnet!?

Absurt!
Släpp alla föräldradagar fria och låt familjerna bestämma själv över hur de ska fördelas!