fredag 26 december 2014

Lyxfällan; att leva på kredit.

Köp nu, betala vid ett senare tillfälle. Många människor går på detta och Lyxfällan har inga problem att hitta nya objekt för sina program.

På ett sätt kan jag förstå när det är yngre människor som inte klarar av det mest väsentliga när man börjar bli vuxen men vuxna människor med arbeten och hus?
Var fallerar det någonstans?
svt.se
I skolans hemkunskap ska man få lära sig den mest grundläggande ekonomin men för mig är det inte skolans uppgift att lära ut hur man ska leva sitt liv. Föräldrarna har som uppgift att barnen ska kunna ta sig genom livet på ett så bra sätt som möjligt och har de då inte klarat att lära ut grundläggande ekonomi är det något som inte stämmer.
Om du är vuxen och fortfarande inte har förstått det så är det något allvarligt som inte stämmer.

Självklart kan du ta saker på avbetalning. För mig finns det två, möjligt tre saker, som är godkända för ett lån: Hus/lägenhet, bil och eventuell tillbyggnad eller renovering på ditt boende. Saker som kommer dig tillgodo den dag det ska säljas av någon anledning.
Inga andra anledningar är för mig ok att ta lån på.
Du ska inte låna till semestern, räkningarna eller ta avbetalning på någonting.
Har du inte råd att köpa något?
Spara då pengarna innan och köp sedan.
Den dag du har sparat ihop till de pengar som behövs kommer du må väldigt bra.
För mig är detta grundläggande.

Har du problem med pengar?
Se över ditt boende, din mat och dina räkningar.
Röker eller snusar du så sluta.
Har du husdjur, gör av med dem.
Ät inte ute och gå inte ut på krogen och festa.
Hur svårt kan det vara att se?
Ok, du vill inte sluta röka.
Gör inte det då men gnäll inte över att du inte har några pengar för den som vill sluta, kan.
Den som vill något tillräckligt mycket kommer klara det. Oavsett vad det är.
Jag låter säkert kall och cynisk i mångas värld men inte i min. För mig är det bara så det fungerar. Har du inte pengar, skaffa inte husdjur. Har du inte pengar till att resa, stanna hemma.
Är ekonomin krass, sluta gå på krogen.
Om du ändå lever i ditt boende utan husdjur och utan några laster. Utan att gå på fester och handla onödiga saker. Utan någon som helst lyx i tillvaron men pengarna ändå tryter?
Då är det dags att byta boende och att kanske se över vilket arbete du har.

Min uppfattning är att de flesta som anser att de inte har pengar har det men lägger dem på helt fel saker. Jag har länge tyckt att de som får socialbidrag samtidigt skulle få en kurs i att laga mat för min erfarenhet efter alla år inom handels, är att de med sämst ekonomi mest handlar "skräp".
Vägen till att få en bra ekonomi, går inte genom att äga flest saker.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/476596?programid=3381