måndag 21 oktober 2024

Ett steg för sämre munhälsa!

Hur många i åldern 20-23 kommer att ha råd att fixa sina tänder?
En tandställning kan nu kosta cirka 20 000 kronor för en person.
Vad kommer då att ske?
Jo, vi kommer få se desto fler ungdomar med tänder som inte är bra.
Väldigt få i den åldern kommer att prioritera raka tänder när så mycket annat kostar.
Frågan vi då måste ställa oss är VARFÖR denna kostnad nu läggs på alla dessa unga vuxna?

Vi vet de facto att människor som kom till Sverige fick gratis tandvård.
Vi vet att många av dem fick nya tänder, sedan misskötte dem och fick nya tänder igen!
Vi vet också att alla andra människor i Sverige inte fick det.
Jag minns min mormor och räkningarna hon fick.
Jag läser också om köerna som är för att få tandställning.
Det kan alltså dröja år innan du får allting justerat och fixat.
Är detta ett Sverige vi vill ha?

Vad är det som kostar pengar!?
Vart tar de vägen, när inget som anses vara viktigt får kosta längre!?

Min övertygelse är att munhälsan kommer bli betydligt sämre framöver.
För mig är det absurt att tänderna inte ingår i den vanliga sjukvården.
Vi gör inte såhär med andra kroppsdelar, fast det kanske är den framtid vi kommer att få.
Så du har problem med de inre organen?
Då ska du stå i den kön.
De nedre regionerna?
Då får du köa i den kön.
Vi har det redan lite så, men kostanden faller under samma.
Vi bör alla vara överens om att munnen och tänderna sitter fast i samma klump som allt det andra, men av någon anledning ska det räknas annorlunda.
Alla som har haft en rejäl tandvärk vet att det inte är något man skämtar om.
Allt annat slutar att fungera.
Jag har en visdomstand som krånglar med jämna mellanrum och det är fruktansvärt.
Egentligen är det inte själva tanden utan tandköttet som ligger över halva tanden, och när den blir infekterad så blir man benägen att göra hemska saker.
Vad som helst för att det inte ska göra ont!

Vad jag tycker om förslaget?
Skrota det.
Se över varför andra saker kostar pengar istället.