tisdag 15 oktober 2024

Lärare - det lågprioriterade yrket.

Varför ska du bli lärare?
För mig var det som ett kall.
Jag älskar att arbeta med barn och trivs med människor som är ärliga.
Det är barn.
- Den tröjan du har idag är ful.
Brutalt ärliga men det är så uppfriskande!
Speciellt när man som jag har varit väldigt aktiv politiskt.

Men varför ska du då bli lärare?
Ja, barnen är en fördel.
Det är uppfriskande med deras tankar och hur de fungerar.
En nackdel med elever är dock, tyvärr, många gånger föräldrar till eleverna.
Det finns nog inte något yrke som är så ifrågasatt för det är sällan som föräldrarna jagar barnen. Det är alltid någon annans fel och detta har blivit värre under de nästan tjugo år som jag har arbetat inom yrket. Föräldrar curlar sönder barnen men släpper allt annat.
De tror att barnen klarar av mobiler och allt vad det innebär från tidig ålder, men har inte tid med läxor. Inte tid för att lära barnen normalt hyfs.

Loven är bra.
Arbetet följer dock alltid med.
Jag är musiklärare och älskar det, men jag jobbar alltid.
Det snurrar alltid hur saker ska fungera, hur man ska göra och vem som ska göra vad. 
All musik som ska spelas måste övas och det hinns inte med under arbetstiden.
Det görs hemma. 
De egna barnen får ständigt testa saker för att jag ska se om det fungerar.
Jag har dock valt och har inga bekymmer med det.

Bekymret med lärare?
Ja, jag kan inte annat än att hålla med killen i artikeln.
Du är inte värderad för det du kan eller gör.
Jag har nio års högskola och trippla examen, men lönen i kommunen är ett skämt.
Det är alltid någon annan som ska höjas och vill du på riktigt få upp lönen så måste du byta kommun. Så många som valde att arbeta ett år i grannkommunen för att sedan komma tillbaka och höja sin lön.
Det är inte så att man höjer den med några hundralappar utan mellan fem och tiotusen kronor extra i månaden. Känns det rimligt?
Den som är kvar och ser till att det blir stabilt ska nöja sig med någon procent och orden om att nästa gång, då är det nog din grupp som ska få upp lönen!

Detta skapar så mycket bekymmer så det är pinsamt. 
Vad gör man när man älskar sitt arbete men inte värderas för det?
Jag älskar skolan jag är på, eleverna och kollegorna.
Kommunen behandlar dock alla som väljer att vara kvar och skapa stabilitet på arbetsplatsen, för skräp.

Detta gäller då inte politikerna.
Trots att vem som helst kan röstas in så har de höga löner, men ansvarar inte för något av alla de korkade beslut de tar. I Hällevik tog de bort lekplatsen som skolan använde.
De lovade en ny, men som vanligt så fattas det pengar så det tar väl år innan den är på plats.