fredag 4 oktober 2024

Mat för alla?

Skolmat är en alltid lika debatterad fråga och jag tror att just skolan, och allt som finns i den, är en sak som många tycker saker om då alla har gått i skolan.
Alla har något att relatera till.
Alla kan berätta någon rätt som de älskade och någon de tyckte mindre om.
Min favorit var den tärnade potatisen med bearnaisesås och ketchup.
Ingen kulinarisk upplevelse i vuxen ålder, men något som jag älskade då!
Den maten finns inte längre kvar.
Jag kan inte minnas att det var någon mat som jag inte gillade.

I nutid äter jag i skolmatsalen någon gång i veckan.
Det ingår i mitt schema att vara med eleverna i matsalen tre dagar i veckan och då äter jag med dem när det går. Övriga dagar sitter jag med.
Jag tycker att maten är helt ok.
Vissa dagar är den godare och andra dagar mindre goda, men helt ok.

Nu kommer det nya regler kring just maten och många har blivit upprörda.
Att det finns olika rätter förstår jag.
Självklart är det så, att om du har en allergi så ska du få något annat.
Självklart är det så, att om du har en medicin som kräver en viss kost så absolut.
Jag som lärare bryr mig faktiskt inte om vad eleverna äter, bara de äter!
Försök att undervisa en klass på eftermiddagen om de inte har ätit.. det är svårt.
Om du då av diverse skäl inte vill äta någonting.
Nej, då anser jag att det är ditt bekymmer.

Om du på grund av religion eller föräldrars idéer inte vil äta kött, speciellt kött eller en viss grönsak.
Då får du välja att äta allt det andra eller att helt enkelt ta med något eget som du sedan äter på rasten. Värre än så är det inte.
Att en skolmatsal gör tiotalet olika rätter för att passa varenda person är inte hållbart i längden. När då maten betalas av våra skattepengar är det dessutom viktigt att man använder pengarna på rätt sätt.

Jag anser därför att ett vegetariskt alternativ är helt ok.
Där kan alla inkluderas som av olika religiösa skäl inte vill äta en viss maträtt.
Är du vegetarian så blir det perfekt och om barnen är veganer så bör föräldrarna lösa det så länge det inte är en medicinsk anledning som finns på ett papper.
Det är inte alla andras bekymmer.
Att det ska krävas ett vårdintyg är helt ok under de premisser som finns.
Är det då så att det inte finns pengar, så är det inte värre än att an äter det som serveras eller helt enkelt tar med egen mat. Världen ska inte anpassas efter ett fåtal individer.

Hade jag som enskild person fått bestämma rakt av, så kunde det varit exakt samma mat varannan vecka. Välj ut önskerätterna och använd dem.
Alternativt att göra som skolorna på västkusten som serverar makaroner och köttbullar som alternativ alla dagar. Jag som lärare bryr mig inte om vad eleverna äter, bara de är mätta och fungerar på eftermiddagarna.