onsdag 13 februari 2013

EU och sänkta fiskekvoter

EU var från början något jag la mycket tillförlit till och tanken på att alla gemensamt skulle hjälpa till med exempelvis miljön var en av de anledningar att jag röstade för ett medlemskap.
Sedan dess har jag blivit betydligt mer skeptiskt och upplever många gånger att EU lägger sig i saker som de egentligen inte ska bry sig om men jag tror fortfarande att det är viktigt för framtiden att så många länder som möjligt kan enas om regler gällande saker som vi måste dela på.
En av de saker vi måste dela på är Östersjön.
Det är inte bara Sverige som ligger vid detta vatten utan en hel del andra länder.
En ny fiskepolitik, som ska vara gemensam för våra länder, röstades i förra veckan igenom och jag tycker att det är bra. Det fungerar inte att Sverige jobbar för något medan andra länder som delar samma utrymme gör tvärtom. För mig är detta ett ämne där EU verkligen är bra.
Jag hoppas verkligen att detta ska bli en förbättring!

http://rod.se/historiskt-beslut-om-s%C3%A4nkta-fiskerikvoter

Många gånger upplever jag att Sverige ligger betydligt längre fram än andra länder gällande mycket. I höstas fick EU igenom gemensamma regler för fängelser och hur det fick vara som sämst.
När jag läste igenom minimikraven skrattade jag rakt ut.
Svenska fängelser är som lyxhotell jämfört med många andra länders och de krav EU hade fått igenom var så simpla att de liknade hur cellen för Greven av Monte Christo ser ut i de filmer som finns. Vi låg så långt före.
Jag tror vi behöver samarbete mellan länder i så mycket det går men när ett land ligger högre än de andra ska inte tanken vara att de som ligger bättre ska sänka sin standard utan de som har det dåligt ska bli bättre. Jag kan se en nytta i att EU ska ha hand om de stora övergripande frågorna som bland annat miljön på land och hav är.
Vi är ett litet land på ett stort klot och även om vi har en övertro i att vi är bättre än många andra på mycket står det uppenbart för de som reser att vi är bäst på mycket, men långt ifrån allt.