måndag 13 februari 2017

Sunt förnuft.

Förskolorna slutade med mjölk och enligt dem själv var det efter en rekommendation från Livsmedelsverket. Barnen skulle enligt dem ta upp näringen i den andra maten sämre om de fick mjölk till sin lunch och det jag tänker är:
1. Källkritik
2. Vart har det sunda förnuftet tagit vägen?
svt.se

En av mina "idoler", om man nu kan ha det i min ålder, är Agnes Wold.
Jag är djupt imponerad av de kunskaper hon besitter och min önskan är att alla hade lyssnat på hennes program. Hon avlivar myt efter myt och trots det finns det de som sitter hemma och verkligen tror att man ska dricka mycket vatten för att må bra, ser den stora faran med RS-virus och att barn som inte ammas blir sjukare.
Det stämmer helt enkelt inte och det mesta är sunt förnuft.
Hon ger dock det sunda förnuftet en fet stil när hon kan bevisa det genom sin forskning.

Människan är ett däggdjur.
(Älskade den med Bloodhound Gang https://www.youtube.com/watch?v=xat1GVnl8-k)
Det betyder för mig att naturen sköter det mesta utan att vi behöver lägga oss i något nämnvärt. Naturen ser själv till att vi får det vi måste i oss.
Mjölk är något naturligt.
Varför i hela världen skulle det bli farligt för barnen?
Jag är känslig mot mjölk men ser det som en defekt som jag inte låtsas om.
Jag dör nämligen inte av den.
Om mjölken togs bort på grund av allergi hade det dock varit förklarligt vilket det inte var som det ser ut i artikeln och i min lilla värld handlar det om det vanliga.
Pengar.
Förskolan tyckte det blev billigare om barnen drack vatten istället för mjölk.
That´s it.

Självklart vet jag inte säkert men det är min gissning.
Agnes Wold propagerar ständigt för att man ska tänka själv och att man inte ska falla för alla påhittade faror och fällor.
Därmed tror jag att de har valt bort mjölken av pengaskäl när det uppenbarligen inte var så att Livsmedelsverket hade hittat på det.

http://t.sr.se/2lbIrN8
Förskolor i Örebro har slutat med mjölk