onsdag 22 februari 2017

Slöja - av egen fri vilja..

Bilan Osman jobbar för Expo, verkligen förtroendeingivande.
Hon säger att man ska skilja på olika muslimska länder.
Hon menar nämligen att det är skillnad mellan olika muslimska länder gällande exempelvis hedersförtryck och slöjan. Olika muslimska länder ser nämligen olika på detta.
Vidare säger debattartikeln under att kostym är ett tvång och i ett tafatt försök att förklara hur bra det är med slöja, skriver hon att bara män tycker det är ett problem..

Jag håller upp min hand.
Jag tycker slöjan är ett problem och jag hade skrivit under ett förbud i Sverige omgående.
För mig är nämligen slöjan ett förtryck oavsett i vilket muslimskt land den används och jag har inget intresse alls av att människor i Sverige ska bära det.
Som jag ser det har alla ett val om de nu inte skulle tycka att ett förbud är bra i Sverige: Ta av slöjan här i Sverige eller åk till vilket muslimsk land du vill och ta av dig slöjan.
Därefter vill jag ta diskussionen igen.
Om personen i fråga överlever.

Osman säger att man inte kan jämföra Saudiarabien, Iran, Tunisien, Marocko och Indonesien bara för att de alla är muslimska länder. Jag vill därför ge en annan synvinkel inför dessa öppna trevliga länder: Homosexualitet:
Saudiarabien: Dödsstraff.
Iran: Här finns det inga homosexuella, alternativt dödsstraff.
Tunisien: Fängelsestraff, utfrysning ur samhället, hot och våld. (Läsvärd artikel)
(http://www.svt.se/nyheter/utrikes/hbtq-innebar-utfrysning-i-tunisien)
Marocko: Upp till tre års fängelse. Bör inte visas offentligt.
Indonesien: Inte olagligt men kan straffas. Bör inte visas offentligt.

Jo, hon har till viss del rätt. Du blir inte mördad i alla länder. I vissa får du bara piskrapp och fängelsestraff. Indonesien ligger längst fram i utvecklingen av dessa nämnda länder.
Det är däremot långt till Sveriges inställning från dem alla.
Betyder det då att muslimska länder ser olika på detta?
Som jag ser det är de alla emot homosexualitet fast på olika sätt.
I alla länderna bär kvinnor slöja.
I alla dessa länderna är kvinnan underordnad mannen.
Indonesien är undantaget inom vissa grenar då de är lite mer västerländska i vissa frågor.

Härom veckan var det artiklar om den utspridda homosexualiteten i Afghanistan, eller rättare sagt den utspridda pedofilin i Afghanistan. På pojkar. Inte bara en tillfällig företeelse utan en många hundraårig tradition.
Vilken religion tillhör de?

Nej, självklart ska inte alla dras över samma kam.
Faktum är dock att det är en försköning att säga att slöjan inte är ett förtryck, att påstå att den bärs av egen fri vilja. Nej, barn väljer inte detta. De blir tvingade.
Innan jul var det en lång artikel om en flicka som nu var placerad i familjehem då hennes familj med bröderna i spetsen jagade henne för att hon inte ville ha slöja på sig.
Detta sägs det inte mycket om.

Vill du bära slöja?
Varsågod och gör det men tro inte att du kommer in i samhället när du inte vill vara en del av det du flyttar till. Jag vill inte lämna mina barn hos någon jag inte kan se eller någon som inte kan stå upp för sig själv. Jag vill inte komma till banken och mötas av två ögon som tittar ner.
I Sverige är det inte så vi gör.

Sveriges uttalade feministiska regering (suck!) tycker det är bra att bära slöja när man besöker länder vars seder är att kvinnor döljer sig. De tar alltså seden dit de kommer.
Det är mycket märkligt att vår regering kan se det på det ena hållet men inte det andra.
Att ta seden dit man kommer, gäller uppenbarligen bara om svenskar besöker andra länder och inte tvärtom.

Förbjud slöjan och låt människor få ta seden dit de kommer.
Vi kan inte förinta oss själv för att alla andra ska vara nöjda.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/osman-oansvarig-debatt-om-slojan
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/forskaren-moderaternas-forslag
http://www.svt.se/opinion/radia-al-masri-om-sloja