fredag 24 augusti 2018

De rikaste?

Mer skatt!
Tankarna går till Robin Hood med skillnaden att vi varken är rika, förmögna eller särskilt lyxiga. De där särskilt rika som ska beskattas om socialdemokraterna vinner makten, det kan vara just du.

Förklara för någon varför de ska arbeta när de inte vinner på det?
De envisas med att alla ska arbeta heltid.
Alla vill inte det.
Jag ville det inte under min första år som småbarnsförälder heller.
Ta från de rika och ge till de fattiga!
svt.se

För att förstå detta måste man klargöra vem som är rik och vem som är fattig i Sverige.
I år åkte jag på restskatt så det smällde om det trots att jag betalar 40 procents skatt på lönen plus 1500 kronor extra varje månad för att slippa just restskatten.
Bekymret blev att jag sålde några fonder som jag haft sedan åttiotalet.
Vinsten försvann för det var inte så att det var några miljoner på dem utan som de flesta andra, pengar som mina föräldrar valt att spara till mig.
Delar av ett dåtida barnbidrag.
Utöver det så hade jag gått upp till heltid.
Det gillade inte farbror staten utan plötsligt hamnade jag en nivå upp i skattesatsen och när jag räknade på det så hade det för mig lönat sig att enbart arbeta deltid.
Hade jag jobbat 70-80 procent istället för heltid, hade jag fått ut mer lön sett över året som helhet.

Nu älskar jag mitt arbete och har inga planer på att sluta jobba men ge mig incitamentet till att arbeta heltid?
Jag räknas alltså som en av de rika.
Det betyder att alla som sparar pengar till sina barn kommer sätta sina barn i exakt samma sits när de blivit myndiga. De ska betala för att de när de tar ut dem räknas som rika.
Från min lön betalar jag nästan tre tusen i dagis/fritidsavgifter.
Jag har turen att kunna gå till mitt arbete nu men innan var jag tvungen att köra.
Maken med.
Bränslekostnaden hamnade på cirka fem tusen i månaden.
Vi är två som jobbar allt vi ska och gör det vi ska, men betalar mer i skatt.
Vi är rika.

Vilka är då fattiga?
Jo, i princip alla som anlänt till Sverige de sista åren.
De slipper dock tandläkarkostnader, får bostadsbidrag och/eller bostaden betald.
De får det de behöver med hänvisning till att de ska gå på SFI eller arbeta.
När de börjar arbeta kräver Migrationsverket att de ska betala för sitt uppehälle.. hur många väljer att fortsätta arbeta? Statistiken är väldigt talande.

Flera äldre människor får knappt pengarna att gå ihop varje månad.
Om skatten ska gå till något så är det dessa men så är inte fallet.
Det kan röra sig på någon hundralapp i månaden men det stora bekymret blir när den sittande regeringen blint jagar iväg alla som tjänar pengar från Sverige.
Förstår de inte att alla inte kan arbeta inom kommun och landsting?

När skatten är höjd så mycket och bidragen likaså, vem ska då betala i slutänden?
Det fungerar inte och det är upp till dig att visa det i valet.
Låt oss få bort den sittande regeringen som kör med sina typiska valfloskler för att få röster.
Vi vill inte ge er bidrag utan ett arbete!
Du väljer den 9 september!

https://www.svt.se/nyheter/val2018/s-hojda-skatter-for-banker-och-kapitalagare