måndag 13 augusti 2018

Lika för olika.

Kommunismens grundtanke är att det ska vara lika för alla.
Jag skriver under på det med en gång!
Självklart ska det vara lika för alla men med rättigheter kommer skyldigheter och det är det som de missar. Bara för att alla får exakt lika mycket, innebär det inte att det blir rättvist.
Nu tar socialdemokraterna ett ordentligt kliv in i kommunisttänket.
svt.se

De styrande har lovat att höja pensionen för många av landets pensionärer.
En verkligt jättefin tanke men som jag ser det blir det fel.
Det är nämligen så att pensionen bygger på hur mycket pengar du har arbetat in till vårt land.
Du får så mycket pengar som systemet anser att du ska få.
Jag anser att många får för lite, men samtidigt får väldigt många för mycket.

Jag anser att den som har arbetat och slitit för vårt land ska få en bra ålderdom.
Självklart!
De har ju bidragit till att vårt system och välfärden går runt.
Det jag inte förstår är dock att bara några ska få mer, då det i slutänden skickar signalerna att vi kan arbeta mindre. Arbeta mindre och ändå få ut mer.
Det blir lika fel som skattesystemet när man kommer över någon av gränserna för skatten.
Plötsligt blev det mer lönsamt att vara hemma än att arbeta.

Jag tror att arbete bygger välfärd.
Välfärden ska man dock inte ta för given och det tror jag är felet idag.
Väldigt många människor har kommit till Sverige och de ska självfallet få hjälp om de är flyktingar. De flesta är dock inte det.
Jag behöver inte fly vårt land om det smäller en bomb i Luleå för ska vi tänka så hade gissningsvis hela Sveriges befolkning klassats in som flyktingar efter alla skjutningar.

För ett par år sedan var det ett reportage om en man som bar sin äldre mamma till Sverige.
Det var drömmen att ta sig hit!
Många jublade. Jag blev bara arg.
Samma sekund hon kom hit så blev det en kostnad då hon var berättigad till pension.
Utan att ha gjort något för vårt land fick hon pengar.
Det var gulligt av hennes familj att ta med henne men då skulle de också hålla i försörjningen då hon inte kan bidra. Anhöriginvandringen är idag alldeles för slapp.

Om vi istället hade omfördelat de pengar som idag går till människor som enligt mig skulle försörjas av sina släktingar, så hade vi garanterat kunnat höja pensionen för alla i Sverige och inte bara den del som jobbade lite lagom mycket under sina arbetsföra år.
Vi kan inte vara världens dåliga samvete utan måste se om det vi har innan det försvinner.
Jag tycker socialdemokraterna gör helt fel.

https://www.svt.se/nyheter/alliansens-kritik-mot-s-pensionslofte