måndag 27 augusti 2018

Lördag hela (v)eckan..

Stackars studenter.
De lever under svåra förhållanden och lider sig igenom sommarjobb när alla andra är lediga.
Vänsterpartiets och min syn krockar fullständigt i många frågor.

Den stora fråga jag får upp i mitt huvud är när människor egentligen ska räknas som vuxna?
Kommer man till Sverige från ett annat land räknas man som barn och klarar då ingenting. Dem daltas det med. Betygen borde försvinna och skoldagarna försenas.
Arbetsdagarna borde inte vara längre än sex timmar.
svt.se

Det finns en dikt av Stig Johansson som går "Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet".
De orden är heliga för mig.
Varje dag är viktig och allt som sker måste ha någon mening.
På något sätt.
Vänstern vill förändra detta genom att ändra grunden till det hela.

Ett sommarjobb är kanske för vänsterpartister något hemskt.
För mig var det erfarenheter in i vuxenvärlden.
Erfarenheter som har gjort att jag är den jag är.
Sommarjobb som verkligen gav mig motivation att läsa.
Sommarjobb där jag träffade oerhört goda vänner.
Sommarjobb som formade den person jag är nu genom möten med människor.
Studenttiden var ett kort kapitel i livet som många tar sig igenom.

Vänsterpartiet anser att de vet bättre än alla andra och tycker att skattepengar ska prioriteras att ges till studenter för att de ska slippa sommarjobba. De ska få ledigt lite!
Buhu.
Är det jobbigt att plugga så gör något annat.
Det finns de studenter som kommer till Sverige och betalar höga summor för att få vara här.
Samtidigt gnäller de styrande att det är synd om studenterna.

Jag har själv varit student under flera år.
Mitt största problem var reglerna som exempelvis vänstern satt upp.
Jag kunde inte extrajobba så mycket som jag ville och det slutade med att jag inte ens fick studiebidraget då det i slutänden ändå gav några kronor fler att arbeta extra istället för att inte göra det. Systemet är då fel.

Det måste vara upp till var och en att se till vad man orkar men det kan omöjligt vara samhällets bekymmer att stötta upp människor som i mina ögon är lata.
Vill du inte sommarjobba?
Men grattis. Då kan du ligga på stranden och glassa men du får inga pengar.
Vill du jobba?
Då slipper du lite studiebidrag.
I slutänden är jag övertygad om vem som vinner.

Jag prioriterar hellre att ge skattepengar åt behövande i samhället än att ge dem till semesterfirande studenter. Fira kan man nämligen göra när man klarat av studierna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/v-vill-ge-studenter-semestertillagg