onsdag 29 augusti 2018

När man är vuxen tar man ansvar.

Om jag tar ett beslut som visar sig dumt får jag be om ursäkt.
Kör jag för fort får jag betala mina böter.
Missar jag något med skatten så straffas jag tiofalt.
Allt har regler som ska följas.
Vissa förstår dem, andra inte.
Folkets demokrati bör dock alltid råda.
svt.se

Sölvesborg-Mjällby Sparbank är min lokala bank.
Jag har haft konton där och de gör mycket för bygden.
Som jag skrev för två månader sedan undrar jag dock vilka blodspengar de gör detta för och svaret verkar nu komma. Hur kan de var oeniga i beslutet med vilka som ska hållas ansvariga?

Enligt mig är det varje enskild individs uppgift att stå för vad man själv gör vilket för mig gör det väldigt märkligt att det ser ut som det gör.
Ok, mister VD har själv ställt till det men om man väljer att bara se på men inget göra?
Är det då bara ok?

Det finns säkert någon där som inte har förstått.
Kanske någon som varit naiv och godtrogen men jag tror det inte.
Alla vet vad som gäller.
Jag skulle aldrig någonsin ta emot något.
Att en gång varje år bjudas på en fika för att man varit med i ett år, ok, men inte såhär.
Som jag ser det verkar alla vettiga människor ha flytt.
De har bytt bank då de inte kunnat förlika sig med vad som har skett och det visar stor heder till dem.

När jag började med politiken hörde jag historierna om hur det var på vissa fester.
Tiderna har ändrats drastiskt sedan dess och kontrollerna har gjort att få vågar göra något sådant här.
Om då den som ska visa god sed och riktlinjer inte klarar detta..
Varför protesterar ingen?
Kan det vara så att man skyddar sina egna?

Min uppfattning är att det har blivit en dålig kultur i företaget som sedan ingen vågat ifrågasätta. De som vågat har slutat då det inte blev en förändring.
Efter hand blir mer och mer saker godkänt och det är för mig bedrövligt att de som är ansvariga inte självmant säger att "Jag ber om ursäkt och ställer min plats till förfogande om jag inte längre önskas här" sedan är det upp till alla andra.
Låt partierna bekänna färg och gör det så fort som möjligt så att banken har chansen att rädda kvar några av sina kunder.
Allt annat är orimligt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/inget-beslut-fattat-av-huvudmannen
http://emiliepilthammar.blogspot.com/2018/07/tokyo-manchester-skottland-och-new-york.html