onsdag 8 augusti 2018

Vi på landet är..

.. lite trögare.
Mer beroende.
Mindre miljötänkande.
Listan kan göras väldigt lång och inget i den stämmer.

VI på landet är de som faktiskt tar ansvar för vårt land även om det inte låter så när man hör partierna diskutera. Många förblindas av att ett parti har ordet "miljö" i sitt namn eller en grön symbol.
Det är inte riktigt så lätt alltid.
svt.se

Miljöpartiets flesta väljare återfinns i storstadsregionen.
De behöver ingen bil för det finns gott om kollektivtrafik.
På landet fungerar det inte riktigt så.
Jag har turen att kunna gå till mitt arbete och min man har bara drygt en mil till sitt, men det räddar också mycket av vår ekonomi.
När vi båda var tvingade att köra flera mil varje dag så gick det nästan plus minus noll i slutändan.
Vi hade tjänat samma summa pengar genom att gå hemma och inte göra någonting.

På landet är bilen oerhört viktig.
Vi måste ha en bil för även om det finns kollektivtrafik, så finns den inte alltid.
Kvällstid går det inte att få tag i en taxi och skulle du få en hjärtinfarkt där jag bor så får du önska till din lyckliga stjärna att ambulansen som ska vara tillgänglig, verkligen är det.
Och då är det ändå inte säkert att du klarar det.
Dessa bekymmer återfinns inte i storstan.
svt.se

Vi måste ha två bilar.
Vi är sju stycken i min familj.
Ska vi åka någonstans behöver vi en stor bil.
Är min man på jobbet och det händer något måste jag kunna köra till sjukhuset och då behöver vi minst en bil med plats för sex stycken.
Den enda gången det blir ett problem är när vi ska tanka.
Att fylla tanken kostar en dagslön.
Det absolut mesta av kostnaden är skatt.
För allt möjligt.

Är det verkligen ok?
Vi är ett av världens mest skattetyngda länder men nu ökar de bränslepriset lite till!
Det är sjukt!
Sen går det alltid att skylla på miljön..

De som nu röstade på exempelvis miljöpartiet, jag hoppas att de inte har någon bil.
Jag hoppas att de åker kollektivt.
OCH, det fungerar inte att skaffa en stor dieselbil för att kunna arbeta.. det är INTE giltigt.
Då får du helt enkelt sluta arbeta.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/bensinen-rekorddyr-efter-ny-hojning