tisdag 14 augusti 2018

En stolt demokrati?

Misshandlad till den grad att han behövde opereras.
Allt för att han gick emellan ett bråk.
Polisen har en misstänkt och därmed borde det vara klart.
Hur i hela världen är människor funtade?
svt.se

När någon blir utsatt för hat, oavsett vart hatet kommer ifrån, så blir jag rädd över hur det kan bli i vårt land. Hat kan vara väldigt oskyldigt för den som utsätter andra för det men för den som blir utsatt är det inte roligt alls.
I artikeln berättar Mattias att det kommer från både vänster och höger.
En del av hatet är dessutom riktat mot hans fru.

Tänk på det.
Du blir misshandlad, sen blir du utsatt för ännu mer hat.
Inte bara du själv utan även din familj.
Det är såhär våldtagna beskriver känslan.
Först nertryckt i skorna och sedan spottad på av samhället.

Finns det något att göra så är det att sända kramar och lycka till familjen.
Deras barn lär tänka efter mer än en gång innan de går någonstans.
De vuxna dubbelt så många gånger innan de reagerar om de ser något för i slutänden kommer frågan; "Är det värt det?"
Riskerar du dig själv och din familj för rätt sak?

Familjen är väldigt engagerad i Pride vilket jag tycker är roligt för dem.
Jag är inte engagerad i detsamma men skulle aldrig någonsin tycka någonting om att andra gör det. Varför skulle jag?
Jag är uppväxt med "Sköt dig själv och skit i andra".
Uppfattningen är att människor har börjat googla hans namn för att sedan se vart han står varpå människor mailar och skickar hat.
Mår de bättre av det?

Jag har aldrig blivit slagen men hotad och det är inte trevligt.
Hotad för att jag är engagerad politiskt.
Hatad för att jag står för min åsikt och inte gör som alla andra.
Vet inte dessa människor vad en demokrati är?

Mattias och Sophia upplever nu hat efter en misshandel.
En misshandel som de inte kunde hjälpa, men då drar människor slutsatser och bestämmer sig för att döma dem. Plötsligt är vi på diskussionen om att "hon fick skylla sig själv för hon hade kort kjol på sig" och då är vi tillbaka i tänket att det egentligen är synd om förövaren och inte offret.

Jag hoppas att Mattias och Sophia, som alltid är så glad och positiv, står på sig och fortsätter med det engagemang de har för om hatet och hoten stoppar kommer det till slut inte finnas något kvar av vår fina demokrati. Världen vore tråkig om alla fåglar sjöng likadant.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/efter-misshandeln-liedholm-overost-av-hat-och-hot
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/karlskronaprofil-misshandlad-av-ungdomsgang
https://www.expressen.se/kvallsposten/mattias-misshandlades-svart-av-ungdomsgang/