fredag 31 augusti 2018

Den en(s)kilde..?

Inte bara en utan två socialdemokrater har man hittat som på arabiska berättar lögner om andra partier. Grova lögner om hur svårt de på högerkanten vill göra det för nysvenskar att bli en del av samhället. Saken är polisanmäld och partiet säger att de absolut inte står för detta.
Personerna i fråga får inte längre kandidera.
svt.se

För mig är detta en självklarhet.
En enskild individ står inte för ett helt parti för enligt mig så måste varje enskild individ stå för vad den själv gör. Vad jag gör får stå för mig likadant som det är för några andra.
Media skulle dock kunna vinkla detta till att socialdemokraterna som parti ska hållas skyldiga för detta. De har inte kontrollerat sina medlemmar och vad de skriver.

Jag ser två anledningar till att det inte har blivit mer rabalder.
Ett är att de är just socialdemokrater.
Två är att de uppenbarligen inte är födda i Sverige när de väljer att skriva på arabiska.
Utstuderat enligt mig, då det verkligen riktar sig till människor.
Ungefär som när socialdemokraternas ungdomsparti värvade hundar till sin lista över medlemmar.
Det blir liksom inte snyggt.

Tänk er istället att detta hade gällt Sverigedemokraterna.
Alla vet ju att om en endaste i det partiet viftar med en aluminiumpinne eller en enda av dem säger ett ord som kan tolkas som rasistiskt så jagas hela partiet av all media.
Likheterna dras direkt till att man måste vara rasist för att göra så!
Alla från det partiet är likadana!

För mig är detta en form av rasism.
Människor med samma bakgrund och språk vänder sig direkt till alla med samma bakgrund och språk och sprider direkta lögner som bara några av befolkningen förstår.
De exkluderar oerhört många människor för att ragga sympatisörer.
Vänd på det och tänk att några vita svenska män skrev till andra vita svenska män att alla socialdemokrater avskyr invandrare, vill försvåra integrationen och skicka ut dem.
Hade media reagerar på samma ljumna sätt då?

Jag tror inte det.
Det egna ansvaret måste stå före allt oavsett vilket parti det gäller.

https://www.svt.se/nyheter/val2018/socialdemokraterna-i-savsjo-polisanmals-efter-facebookinlagg
https://www.svt.se/nyheter/val2018/s-topparna-skarpa-reaktion-efter-skandalen-i-savjso