onsdag 22 augusti 2018

För kvinnan.

Nitlotten i livet måste vara att som man försöka vinna en vårdnadstvist.
Förmodligen är det till att sticka ut hakan men när jag ser mig omkring så vet jag en man som vann vårdnaden om barnet.
Det var efter sju års processande över en dom som gav modern ensam vårdnad.
Sju år, sen visade det sig att mamman inte alls var det bästa alternativet.
Sju år, sen bad barnet själv om att få flytta till pappan.
svt.se

Lagen säger att om en av vårdnadshavarna kräver ensam vårdnad så ska rätten välja vem som ska ha det. Som man vinner du ytterst sällan detta och på tips fick jag information om en sida som heter http://www.pappamanualen.se/ där några steg raskt radas upp.

Ni väljer att dela på er.
De flesta klarar inte av att göra det som vänner och fokus på barnen åsidosätts.
Kvinnan säger sedan att hon är rädd för dig.
Hon säger att du har misshandlat henne och förtryckt dig.
Det utfärdas ett kontaktförbud.
Oavsett om det bryts eller inte är det lätt att förlänga.
När du som pappa ifrågasätter så beskrivs du som omedgörlig och som någon som inte går att samarbeta med. Socialtjänsten skriver in att detta är du.
När rättegången kommer sitter kvinnan där och gråter för hon är så rädd.
Så rädd för den hon har barn tillsammans med.

Lögner, svek och rätten förstår.
Alla känner en kvinna som hamnat i hemska situationer och ensam vårdnad tilldöms henne.
Du som pappa får plötsligt träffa barnen när hon tycker det är ok.
Bryter du kontaktförbudet ska plötsligt träffen med barnen ske utanför hemmet med någon från socialtjänsten. När det sedan visar sig att det inte är några bekymmer mellan pappa och barn ska han få ha hand om dem själv i hemmet.
Bekymret blir då kontaktförbudet som gör att du inte får hämta barnen.
Bryter du det får du inte se dem alls.

När hon inser att du tänker sköta allt, då väljer hon att byta bostadsort.
En anmälan om misstanke av att barnet blivit slaget eller utnyttjat så får du som pappa inte träffa dem på flera månader. Efter den första anmälan, där det visar sig inte vara ett bekymmer, så anmäls du igen och hela processen startar om.

Jag vet att jag generaliserar för det är inte alltid såhär.
När jag ser mig omkring är sakerna jag skriver dock sanningar.
Som pappa slåss du mot motsatsen av vad alla instanser i svensk politik säger.
Det tjatas om feminism, jämställdhet, lika rättigheter och barnets rätt men när det kommer till kritan slåss många pappor mot ett cementberg.
Får du fel socialsekreterare kan tåget vara kört.

Forskare har nu börjat rikta kritik mot hur vårdnadstvister ser ut.
Människor som inte kan detta, gör idag arbetet.
Barn vittnar om hur hemsk deras barndom blev för att föräldrarna inte kunde komma överens och ständigt slogs om dem. Förhoppningsvis vinner någonstans sanningen och en kär vän till mig vann efter sju år.
Jag frågade om han inte skulle anmäla socialtjänsten som helt uppenbarligen var anledningen till att det blivit som det blev men han orkade inte. Sju års process.
Hur många orkar det i längden?

Det pratas ofta om jämställdhet.
Hur jämställt är detta?
Ska man se till barnets bästa eller föräldrarnas?
För mig är det självklart barnets och då gäller det att studera detta noga.
Just du kanske är så arg på din före detta att du inte vill att det ska fungera, men det kanske är så att du är problemet då. Har man barn måste det fungera.
Det finns inga alternativ.

Pappamanualen är såklart vinklat på sitt håll men forskningen är tydlig över att barnets bästa inte övervägs och när jag ser mönstren hos de manliga vänner som inte längre träffar sina barn så mycket, så är det tydligt. Som kvinna skulle du kunna få vårdnaden relativt enkelt och det är skrämmande att barnperspektivet inte står främst.

Afzelius sjunger "Om du misshandlar din hustru och förtrycker dina ungar, och super upp din lön så väljer grannen din att blunda. Men om du inte sörjer för att gräsmattan är ansad, då tar det hus i helvete, då blir grannen fly förbannad".

Vi sväljer elefanter och silar mygg.
Se barnets bästa, inte den vuxnes.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-riktar-skarp-kritik-mot-hantering-av-vardnadstvister
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/man-slutar-alska-sig-sjalv