lördag 11 augusti 2018

Oskyldig tills..

Det märks att det är valår.
Det spelar ingen roll vilket parti, lite kanske, så gör media stora saker av något.
Istället för att fokusera på den politik och de förslag som förs fram väljer man att göra rubriker av saker som inte ens har hänt nu.
Det är flera år sedan.
svt.se

Dousa, mitt ungdomspartis ordförande, är en av få som jag har väldigt stort förtroende för.
Han har enligt mig fötterna på jorden och det jag hör om honom är enbart positivt sett ur min vinkel.
En kille inom Muf anklagas för sexuella trakasserier.
Artikeln tycker det är konstigt att Dousa inte kan lova att det aldrig kommer hända igen.
Det tycker inte jag.
För mig är det en självklarhet att en person inte kan lova hur alla andra ska bete sig.
Det fungerar kanske så om man är en klon i Star Wars, men inte i verkligheten.

En kille är anklagad.
Anklagad, inte dömd.
Enligt mig ska ingenting hända innan någon är dömd och så anser jag fallet vara oavsett om det är en vänsterpartist, moderat eller sverigedemokrat som är misstänkt.
Oskyldig till motsatsen är bevisad.
Väldigt fina ord.
Nuförtiden bestämmer dock media.

Tre tjejer har anklagat någon och det kan mycket väl stämma.
Jag vet inte.
Vad han som enskild person har gjort kan dock ingen annan hjälpa.

Alla beklagar sig nu över att det har skett sexuella trakasserier, övergrepp och mobbning.
Väldigt stora ord från människor som inte tycker det är fel att göra så mot andra.
Vilket annat ord än mobbning kan man kalla det när en grupp personer står och tillsammans tycker illa om en person som inte ens fick vara med?
Människor som vill sitta på en viss post enbart för att kunna ha med det i CVt sen?

Muf.
Moderaternas ungdomsförbund.
Deras öppna inställning till mycket var anledningen till att jag var med där från början.
Det var konferenser och det festades en hel del.
Säkert negativt i mångas ögon men många av dem jag träffade där har jag fortfarande kontakt med.
Precis som på alla andra ställen där flera människor träffas tillsammans så uppstår det konflikter, bråk, kärlek och känslor över huvud taget.
Jag tycker metoo är trams och har gjort från första början.
För mig är det nämligen mycket viktigare med människor som säger ifrån direkt.
Varför vara tyst i flera år för att sedan ta upp det?

Rör mig utan att jag vill det så kommer jag säga ifrån.
Fortsätt så blir det en anmälan.
Anmäler jag inte får jag ta den konflikten med mig själv för att sedan komma över det.
Livet går vidare.

Dousa gör allt han kan och jag tycker det är fullt tillräckligt.
Att partiledningen sedan pratar om mobbning.. ja, det är ju så att barn gör som vuxna gör, inte som de blir tillsagda att göra.
Blir någon antastad ska de självfallet anmäla det direkt men så länge ingen är dömd kan inte heller något ske. Det skulle nämligen kunna betyda att jag kunde anmält alla som är i "min väg" för att sedan ta mig fram själv.
Det är inte ok.
Vi har en lag och den måste följas.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/muf-basen-om-misstankta-sextrakasserier-och-mobbing-vi-tar-det-har-pa-storsta-allvar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderatkvinnorna-om-misstankta-overgrepp-inom-muf-forfarligt-och-helt-oforsvarbart