söndag 12 augusti 2018

Grova grundfel.

Många hoppar av studierna till lärare.
Jag är inte ett dugg förvånad för jag har själv gått den utbildningen och hade det inte varit för att jag hade ett oerhört driv för att bli lärare, då det var vad jag ville göra, så hade jag aldrig tagit mig igenom åren.
Utbildningen är nämligen en total katastrof.
Den var det då och min övertygelse är att den fortfarande är det.

svt.se
Partierna för diskussioner och bråkar om hur man ska bota lärarbristen.
Är det inte assistenter, vart de nu skulle komma ifrån, så är det löner eller betalda utbildningar.
Varför ser man inte grundproblemet?

Vill du bli lärare?
Jag hoppas verkligen det för det är det bästa arbete man kan tänka sig.
Bekymret är att utbildningen är fyra år.
Under fyra år ska du binda upp din tid men du går i snitt max tre dagar i veckan.
Förutom när du ska ha praktik.
De andra dagarna ska du ha självstudier.
Självstudier.. tja. Du behöver inte vara speciellt intelligent för att ta dig igenom de åren.
Det stora problemet är nämligen hur du ska göra för att inte tjäna för mycket pengar på extraknäcket du har jämte då det kan innebära ett indraget studiebidrag.
Systemet är kasst.

Jag läste ett lärarprogram som gör att jag kan undervisa både på låg och mellanstadiet.
Efter det har jag läst in samtliga ämnen plus delar av högstadiet så jag har full behörighet att sätta betyg och byta mellan stadierna som jag vill. Om jag velat.
Bekymret är att trots alla år fick jag inte en enda minuts utbildning i att lära någon hur man lär sig att läsa. Lära sig räkna.
Jag fick lära mig oerhört mycket om en massa gamla gubbar som inte lever längre för av någon anledning var exempelvis Freud någon som var viktig.
Det var inte en enda minuts framtidstänk.
För där borde tänket ligga!
Skolan ska vara i framkant!

Som jag ser det kan lärarbristen minskas relativt snabbt.
Komprimera utbildningen och gör det betydligt mer praktisk.
Varför i hela världen måste du skriva en uppsats?
Varför ska du läsa om vad halva världens "lärda män" tyckte?
Utöver det ska man sålla betydligt mer än nu.
Alla är inte lämpade att arbeta med barn.
Vissa människors grundsyn borde göra dem helt omöjliga i skolan och då menar jag främst ur religiösa aspekter. Enligt mig bör det vara svårt att lära ut sex och samlevnad om du är troende muslim. Sveriges tänk om Big Bang om du är Jehovas.
Människors lika värde om du klassificerar dig själv som nazist eller jihadist.
Det finns gränser men utöver dessa så finns det många som inte vågar stå framför en skolklass och då bör man arbeta någon annanstans.
Många är idag dessutom oerhört duktiga pedagoger trots att de inte har läst till lärare och dessa måste fångas in.

Jag hade en helt fantastisk musiklärare som alla älskade.
Alltid glad, pigg och med nya idéer och trots ett helt livs erfarenheter byttes hon ut vilket blev en katastrof. Skolan skulle ha fångat in henne!

Tänk om de styrande tänkte om och bestämde att lärarutbildningen ska effektiviseras till max.
Ingen ska läsa mer än två år men de ska läsa varje dag och hela dagar.
Detta hade garanterat gjort att fler sökte för helt ärligt.
Om du har ett läshuvud.
Varför lägga fyra år på en utbildning som garanterat inte ger någon kanonlön när du på samma tid kan läsa till ingenjör och plocka ut det dubbla i pengar efter några år?
Du får samma studieskuld men kan plocka bort den oerhört snabbt.

Gör lärarutbildningen bra så kommer de sökande av sig själv!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/faktakollen-reder-ut-pastaenden-i-svt-s-skoldebatt