söndag 5 augusti 2018

Veto.

Jag lägger in mitt veto.
Veto betyder "jag förbjuder" och innebär att personen ifråga ställer sig helt emot det som sagts.
Jag har bekymmer med myndigheter och människor som har en uppfattning att andra ska styras, inte ledas.
svt.se

Hade jag kunnat bojkotta alla sociala medier och nu då främst Youtube så hade jag gjort det.
Problemet är att det är så mycket som är bra där att det inte går att vara utan.
Sverigedemokraterna har gjort en film och socialdemokraternas historia och jag har sett den.
Inget nytt för mig då jag gillar historia och politik men gissningsvis är det många som dragit öronen åt sig. Det var hemskt det som hände.
När youtube då plötsligt tar bort filmen blir jag förfärad.
När jag hör orden som sägs blir jag skräckslagen.

Filmen handlar inte om nutid utan dåtid och de flesta bör enas kring att historia är bra.
Vi ska ju känna till vår historia för att inte upprepa misstagen..
Eller?
Det gäller bara för vissa?
Dagen efter kom filmen upp med en varning om att det är olämpligt innehåll på den.
De skyller på att det finns naket.... Har de sett någon av alla musikvideor som finns där ute?
..samt att det finns material som kan kännas jobbigt.
Jo, det håller jag med om.

Mitt bekymmer i det hela blir när jag sedan ställer mig frågan vad som hade hänt om det var centerpartiets historia som togs upp.
Hade den med censurerats?
Hade regeringen blivit störda av det med?

Det är sådant här som stör mig.
Jag håller absolut ingen socialdemokrat idag ansvarig för det som gjordes då.
Det var då och nu är nu.
Jag håller inte heller någon Sverigedemokrat ansvarig för vad som gjordes på nittiotalet.
Det må inte vara så många år sedan men det spelar ingen roll.
Det är inte samma personer då som nu.

Jag är inte samma person nu som då.
Verkligen inte.
Jag har förändrats oerhört mycket och varenda upplevelse eller händelse i mitt liv har påverkat mig oerhört mycket. Barnen framför allt men även olika arbetsplatser, fritidsintressen och vänner genom åren. Jag tänker inte exakt likadant nu som då.
Varför skulle jag då anta att inte andra förändras?

Jag tror att människor i gemen är goda i grunden.
Jag tror dock att kultur och religion kan påverka precis som arv och miljö.
Vi är inte alla stöpta i samma form.
Vi är föränderliga.

Att år 2018 gå in och försöka stoppa en film på youtube, det är dock 1930-talet deluxe.
Hur kan man i sin iver att försöka dölja sin historia bli som dem man inte vill förknippas med?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-tog-youtube-bort-sd-s-film-om-s