tisdag 28 augusti 2018

När demokratin sätts ur spel.

Beskjuten för sin åsikts skull?
Det är frågan.
Vissa väljer att se fotboll på sin fritid, andra dans eller musik.
Vissa lägger timmar på sig själv och hur de är medan, tyvärr för få, väljer att lägga sin tid på att engagera sig politiskt.
Det är kris över hela Sverige inom detta område för få vill ha den roll det innebär.
gp.se

Är du beredd att ansvara för något de flesta bara kommer gnälla över?
Vill du lägga kvällar och helger ifrån familjen?
Ägna tid åt människor som kanske egentligen inte bryr sig?
Som tack för att du engagerar dig i ett parti får du mest spe.
En riksdagsledamot blev ikväll beskjuten.

De kan inte bevisa att det var riktat mot den enskilde personen men det spelar ingen roll.
Någon har blivit beskjuten och denna gången verkar det vara riktat mot en förtroendevald.
Det är det värsta som kan hända.
Att hota en politiker är nämligen till att hota demokratin.

Det är alla människors rättighet att ägna sig åt politik.
Alla gör det av samma anledning; de vill att Sverige ska bli bättre.
Målet är detsamma men vägen dit olika.
Att man inte har samma åsikter ska inte spela någon roll för alla ska ändå respekteras.
De sista åren har partierna på riksplan blivit bättre men det var inte länge sedan de inte respekterade alla. Inte ens till dags datum gör man det fast att man enligt sina partiprogram värnar jämlikheten och människors rätt att tänka olika.

Hot hör till vardagen som förtroendevald.
Jag har blivit mordhotad.
Mina barn och min familj har blivit hotad och för ett tag sedan gjorde jag en intervju med Dagens Medicin som då frågade om jag betedde mig annorlunda.
Ja. Det gör jag.
Det finns inga bilder på mina barn för jag vill inte exponera dem för de märkliga människor som finns och som inte kan dela upp sak och person.
Jag undviker stora folksamlingar trots att det är där jag borde vara för att synas.
Mycket i livet anpassas tyvärr och det är inte rätt.

Att någon nu har skjutit mot en förtroendevald innebär en katastrof då alla som valt detta som sin fritidssysselsättning nu blir hotade. Ingen med en åsikt går säker och för mig är detta hemskt.
Detta får inte hända.
Vår demokrati är det finaste vi har och den måste vi värna om.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/riksdagsledamot-beskjuten-i-toreboda