söndag 9 december 2018

Bä bä svarta lamm..

Kränkt, kränktare, kränktast.
Kränkt, mer kränkt, mest kränkt.
svt.se

Genom åren har det ständigt kommit nya saker att bli kränkt över.
Gränsen kan för den som är känslig vara hårfin.
The Pogues.
Ett för mig oerhört bra band som inte bara har fantastiskt bra irländsk musik, utan som dessutom gjort sin sångare till kult. Att se en bild på Shane McGowan i sig kunde förmodligen kränkt många.
Hans tänder finns knappt och de som finns är tja, inte rätt.
Alltid en cigarett i munnen och alltid en flaska i handen.

The Pogues har gjort en av världens bästa jullåtar:
Fairytale of New York och jag har varit med och sjungt den otaliga gånger när bandet jag är med i har spelat den på någon krog. Jag kan texten utantill.
1988 släpptes denna låt som beskriver en kärlekssaga som blev helt fel.
Allt var så bra i början och sen blev det slentrian och kaos.
Så drastiskt som i texten blir det förmodligen inte för det mesta men visst kan man känna igen sig i några rader. Det kan förmodligen de flesta.

I orden finns ordet "faggot".
Hon sjunger om hur mycket fel det är på sin kärlek och detta ord,
som översätts till bög eller homosexuell på svenska, har nu skapat rubriker.
Ok. Det finns de som känner sig kränkta.
En trettio år gammal text ställer till det.
Vet ni om att det dör ett barn var tionde minut i Jemen?
Sex barn i timmen dör i detta land men ingen bryr sig.
Men att använda ordet "faggot", det är hemskt.

Jag blir så trött på all energi som läggs på saker som inte spelar någon roll i det stora hela.
Bä, bä vita lamm.. eller oj, det kanske är ett rosa lamm?
Nej, blått?
Nej, grönt kanske är en bättre färg?
Bä, bä PIP lamm..

En av mina absoluta favoritlåtar är Fudgees Ready or Not.
Jag kunde texten utantill men inte en exakt översättning.
Jag reagerade inte förrän den kom på youtube och pipljuden kom in.
Då, först DÅ, kollade jag upp vilka ord man censurerade och sedan utökades mitt ordförråd ytterligare.

Om världen hade engagerat sig mer i saker som gör skillnad för de minsta i samhället, så kanske det hade blivit en förändring.

https://www.svt.se/kultur/the-pogues-fairytale-of-new-york-far-censureras