torsdag 13 december 2018

Skillnad för Sverige.

En blå budget gick igenom tack vare att Sverigedemokraterna valde att rösta på den.
Därmed fälldes de röda och det är jag tacksam för.

Mycket gnäll slinker nu igenom och en av de saker jag direkt fick till mig var att det var så fel att det nu inte längre ska vara gratis att gå på statliga museum.
Nej, tack för det.
svt.se

Den rödgröna regeringen skröt härom året om att betydligt fler än tidigare nu gick på museum.
Ja, gratis är alltid gott.
Det de glömmer att säga är att Sverige tappar väldigt mycket intäkter på detta.
Inte nog med det så slår det oerhört orättvist mot andra museum i Sverige.
Konst, kultur och facket.
Det är saker man inte ska kritisera och denna veckan har jag fått svara på otaliga samtal om varför bidragen till SV, Studieförbundet Vuxenskolan, ska få en minskad budget med 25% i min hemkommun.

Någonstans måste man se till vad något är värt.
Sverige är på väg in i en lågkonjunktur och den ska vi möta så gott vi kan.
Att inte släppa in alla gratis på museum går för mig under samma fack som minskade bidrag till studieförbund. Om jag vill något, då gör jag det.
Vill jag lära mig något så läser jag det och om jag vill göra något på fritiden, ja, då får jag betala för det.

Om jag ska gå med min familj på Randiz lekland innebär det en kostnad på 130 kronor/barn. Vill jag spela i orkester måste jag betala medlemsavgift och likadant om jag har en annan aktivitet. Fotboll, hockey och hästar.
Där skjuter många kostnader i höjden eller blir det ett tvång på att sälja saker för att få vara med.

Om jag vill gå på ett museum så går jag dit oavsett om det är gratis eller inte.
Faktum kvarstår att de flesta museum i Sverige inte är statliga och därmed har haft oerhörda bekymmer när vissa museum plötsligt får en gratistur med att locka människor.
Varenda turist har gått in helt gratis på exempelvis Marinmuseum.
Är det någon som förväntar sig att Louvren ska vara gratis om ni kommer dit?

Studieförbunden har ett brett utbud av kurser för alla människor och det är jättebra.
När ekonomin ser ut som den gör måste dock det prioriteras som måste finnas.
Det är oerhört positivt att människor vill gå och lära sig att laga speciell mat, dansa eller pyssla men det finns ingen anledning att alla de människor som finns i en kommun ska vara med att subventionera allt. Till viss del, ja, men inte som tidigare.
SV själv vill att de ska bli mer självfinansierade och nu får de tidernas tillfälle.

Moderaterna och Kristdemokraternas ekonomi gick igenom.
Den stora stöttestenen måste vara att det ska löna sig att arbeta.
Alltid.
Så ser det tyvärr inte ut idag och jag anser det vara fel.
Helt klart anser Sveriges befolkning också att så är fallet.

Förändringar är aldrig roligt men de är nödvändiga för att vi inte ska stagnera.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-paverkas-du-av-m-och-kd-s-gemensamma-budget
https://www.sv.se/kurser/