söndag 2 december 2018

Ett konservativt block.

Jag som är intresserad orkar knappt följa turerna som är nu.
För mig är det självklart att den blockpolitik som varit inte längre skall vara.
För mig är det uppenbart när man kollar över partipolitiken.
Finns det någon som blir förvånad över att C och L på riksplan gör som de gör?
svt.se

Jag tror att det i framtiden kommer bli som med Samstyret i Sölvesborg.
Jag tror att Moderaterna, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna kommer bilda en allians och utifrån ståndpunkten att vi ska göra det tillsammans, sedan få makten i Sverige.
Jag ser inget konstigt med det.

Mitt stora bekymmer är egentligen att blocket ska kallas konservativt.
Partierna räknas dit och jag är delvis konservativ men till stora delar så liberal att jag inte passar in någonstans. Jag ligger för nära kanten alternativt trillar över den.
Ibland känns det hopplöst att kämpa för en avkriminalisering av cannabis eller aktiv dödshjälp men jag kommer inte ändra mig. Att jag är tyst och inte säger något betyder inte att jag har slutat engagera mig utan att jag helt enkelt bara bidar min tid.

Jag tror verkligen på Norge som nu tar ett steg mot framtiden, före Sverige i avkriminaliseringsfrågan. Jag anser att de som tycker att vi ska köra på i samma spår vara feltänkare som inte ser att systemet vi har idag inte räddar någon.
Jag är övertygad om att många inte har koll på vad skillnaden är mellan en avkriminalisering och ett legaliserande. Jag tror för få är pålästa om Portugal och hur det fungerat där.
Bevisen på detta kommer ständigt och när jag var i en debatt om detta i radion för många år sedan blev de tysta när de förstod att jag inte ville göra det lagligt.

Gällande aktiv dödshjälp ser jag samma framtid.
Det kommer att ske men det får helt enkelt bara ta lite mer tid.
Någon kan ju försöka intala mig att min generation när den uppnår den åldern att det kan behövas, kommer stillatigande sitta och bara förstå att de ska lida.
Att de inte får ta en spruta för att någon annan tycker att det är fel.
Jag är inte konservativ i dessa frågor och kommer aldrig att bli.

Att Alliansen och den blockpolitik som har varit försvinner, det är jag helt säker på.

https://www.svt.se/nykheter/inrikes/man-maste-ju-prata
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pontus-mattsson-kan-blir-ett-nytt-konservativt-block-i-svensk-politik