lördag 15 december 2018

Viktigt för?

Miljön och klimatet.
Så otroligt viktigt för många så SVT gjorde ett reportage om hur man kan ta sig till klimatmötet i polska Katowic.
svt.se

Flyget kostade 1756 kronor och tog åtta timmar. Utsläppet i CO2 var 359,6 kilo.
Tåget kostade 2933 kronor och tog 27 timmar. Utsläppet i CO2 var 89,5 kilo.

Ok. Tåget är kanske bättre för miljön. Delvis.
Priset är nästan det dubbla och resetiden mer än tre gånger så lång.
Vilken slutsats drar vi av det?
Jag kommer så länge jag lever att undvika tåget på längre sträckor.

Samtidigt kan man ställa sig frågan vad som egentligen är viktigast.
För trots att det pågår ett klimatmöte som är väldigt uppmärksammat skjuts människor ihjäl i Sverige. Granater kastas och kvinnor och barn våldtas.
Knivbråk.
OM vi inte i ett litet land som Sverige klarar att lösa dessa bekymmer, som direkt och just NU påverkar människor, hur ska vi då kunna förändra hur andra länder ställer sig till miljön?

Vad ska de klaga på här?
Att vi är duktiga på att källsortera och använda pantsystem?
Att vi verkligen anammade kostnadsökningen på plastpåsar?

För mig är det så att tid kostar pengar.
Jag överlever ekonomiskt men vill ha tid.
Tid för att umgås med familjen och arbeta.
27 timmar på ett tåg är för mig en omöjlighet.
Det tar för mycket tid från allt annat då jag blir förlamad av åksjuka bara jag sätter mig med datorn.

Jag tycker att alla miljöpartister ska visa gott föredöme och ta tåget.
Jag kör eller åker bara i värsta fall tåg.
Jag föredrar bilen framför allt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/darfor-ar-det-dyrare-att-aka-tag-an-flyg-inom-europa
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/flyg-eller-tag-svt-s-reportrar-testar-att-ta-sig-till-klimatmotet-pa-olika-satt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/en-allvarligt-skadad-efter-knivbrak