onsdag 12 december 2018

En av de största.

Inte som alla andra.
Det kan vara ett bra signum ibland men rätt ensamt också.
Mitt stora intresse under hela min uppväxt var musiken.
De flesta andra höll på med sport.
Jag provade handboll och dans men det var inget för mig utan det blev musiken.
Genom den träffade jag vänner som jag fortfarande har kvar även om vi inte ses så ofta längre.
svt.se

Musiken är för mig viktig i allt och står över allt annat.
Tänk att gå på vilken form av sport som helst, så finns det oftast pausmusik av olika slag.
Tänk vad tyst det hade varit utan..

Jag har alltid lyssnat på all sorts musik och tittar man igenom min Spotifylista så ser man vilket humör jag varit på när jag lade till låten. Ibland. Mycket musik kommer från filmer men en av de största grupperna sedan tonåren, jämte bland annat Dia Psalma, Charta 77 och Thåström, var Fudgees.
Första gången jag hörde dem stannade hela världen upp.
Det var första gången jag kom i kontakt med rap och r&b.
Reggaen gillade jag redan.
Några år senare såg jag dem i Köpenhamn och det är tills dags datum den bästa konsert jag någonsin sett. Alla tre fick köra sina egna nummer och hela Forum gungade.
Strax därefter upplöstes bandet till min stora sorg.

Jag har spelat i stråk och symfoniorkestrar och älskar klassisk musik.
Jag har spelat i blåsorkestrar och musikkårer. Marschmusiken är helt fantastisk!
Jag har i snart tio år fått äran att spela irländsk pubmusik med allt vad det innebär.
Lyssnar jag hemma blir det Winnerbäck, fröken Horn eller Sanna Carlstedt.
Det varvas med Volbeat, Nirvana, Lil Wayne och diverse blandade band.
Varför fastna i genre?

Så recensenterna sågar hennes konsert till stora delar, men jag hade ändå velat vara där. Vissa saker går aldrig ur tiden och texten till Ready or not, ska en vacker dag förevigas tillsammans med Lil Waynes Drop the World över ryggen.

https://www.svt.se/kultur/musik/sa-bra-var-lauryn-hills-svenska-jubileumskonsert
https://www.svt.se/hitlatens-historia/killing-me-softly-with-his-song-i-hitlatens-historia/