måndag 3 december 2018

Alla vill till himmelen..

Thåström skrev det 1989.
Albert King årtionden innan dess fast i en bluesversion.
Jag gillar Timbuktu och har alltid gjort.
Hans album Oberoendeframkallande står än i dag i hyllan och spelas med jämna mellanrum.
Jag har alltid gillat mixen av olika sångstilar och även om Alla vill till himmelen men ingen vill dö slog stort finns det mycket annat som är minst lika bra.
Karmakontot är en favorit.
Skivan rullade konstant i bilen även när jag tagit mitt körkort.
svt.se

Det som händer nu är dock trams.
För mig spelar inte politisk hemvist någon roll när jag lyssnar eller spelar musik.
Jag kunde inte bry mig mindre och för bara några veckor sedan var jag på en konsert där de skrek "Ut med packet" och jag lovar att det var inte den röda regeringen de menade.
Varför skulle jag bry mig?
Musiken är ju fantastiskt bra!
Då var det en punkkonsert.

Timbuktu. Killen jag skulle se live i Helsingborg men som slutade helt fel då jag inte minns konserten. Vilket inte var så märkligt då jag inte var kvar på stället när den började.
Jag hamnade då istället i Klippan.
En märklig historia men roligt hade vi!

Timbuktu, som för mig visserligen finns där med sin politiska åsikt, men som inte spelar någon roll.
Varför i hela världen lägga ner energi på detta?
Det blir ju bara tramsigt att anklaga någon för plagiat när han själv har använt samma rader som andra redan har gjort.
Inom musiken är det så att så länge du inte kopierar mer än fyra takter, så är det inte plagiat.
Denna textrad är knappt två takter.
Att använda ordet himmel och vårdkö ihop är inte ett bekymmer för mig för det var det som SD hade gjort. De hade skrivit "Alla vill till himmelen men ingen vill dö i vårdkö".
Meningen stämmer.
Orden är gamla.
Vad är problemet?

När jag ser sådana här rubriker blir jag inte förvånad över att det är krig i världen.
Så ni sa samma mening? Tänkte likadant eller tvärtom?
Buhu.
Snyt dig, res dig och gå vidare.
Den stora frågan man kunde ställt sig borde egentligen vara hur många extra som lyssnade på hans låt efter att ha sett reklamen.
Hm... just det! Det var den låten.. hur gick den nu igen?

Alla vill till himmelen.. utom jag.
Jag är hindu och tänker födas om men ni andra får ha det så roligt där.
Undrar om jag kan anmäla någon för förtal eller kränkning då de så grovt generaliserande påstår att jag vill till himmelen..

https://www.svt.se/kultur/timbuktu-stammer-sverigedemokraterna-1