fredag 7 december 2018

Lite osund..

(S)und för att vara socialdemokrat?
Det är slutsatsen jag delvis kan ta efter Bodströms uttalande.
Han tycker att kopplingen mellan det socialdemokratiska arbetarpartiet och LO är "lite osund".
Jag håller med!
Handen upp här!
svt.se

Bodström anser att då alla inom LO inte längre är socialdemokrater hade det varit bättre om de var lika för alla organisationer istället. Vidare tycker han dock att "De flesta svenskar tycker ju ungefär som socialdemokraterna, fast att de röstar på andra partier".
Hm.

Det stämmer visserligen på ett sätt men inte på ett annat.
Jag kunde ju sagt likadant om Moderaterna.
Inställningen är dock lite speciell..

För många år sedan hade S en kampanj, gissningsvis när jag själv gick på gymnasiet, och den hette något i stil med "Var inte en Egon". Den handlade om att man skulle dela med sig.
Bodström vilar nog lite på den grunden och tänker enligt mig helt rätt gällande LO, men lite märkligt annars med tanke på hur olika de flesta partierna tycker i olika frågor.

För mig är inte en partitillhörighet, eller en tidigare partitillhörighet som det är i detta fallet, ett problem. Jag kunde inte bry mig mindre om vad en annan människa tänker.
För mig sitter inte en persons personlighet i vilket parti de tillhör eller hur de ser ut.
Det är helt oviktigt och det som betyder något är att personen i sig är en bra människa.
Att personen har egna värderingar och står för dem, oavsett hur fel de är enligt mig.

Om man ser över alla partier har de flesta beröringspunkter och många gånger är det kanske inte alltid så att jag håller med mitt parti men jag är Moderat för att de flesta av mina värderingar stämmer överens med dem.
Även om jag tycker att de har fel i många frågor.

Fram för fler oliktänkande och för en gångs skull höll jag med Bodström!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bodstrom-s-bor-bryta-med-lo-och-vanda-sig-mot-invandrare