onsdag 5 december 2018

Kontraproduktivt.

Skolka från skolan och protestera istället!
Strejka för ett bättre klimat!

Under ett par veckors tid har detta sagts och elever runt om i världen har gjort som den svenska tjejen. De har skippat skolan och strejkat för ett bättre klimat.
Detta är kontraproduktivt och en pekfinger åt att fler borde läsa på.
Jag kan förvarna att det inte är så roligt att hamna med mig i en situation där detta ska diskuteras och sist var jag på en utbildning där man började prata om plast i haven.
Jag blir så fruktansvärt irriterad när människor tror att jag ska lära ut barn att "vi gör fel så de ska göra rätt." Nej, jag tror inte på massbestraffning för att det finns människor som är totalt inkompetenta vad det gäller miljön.
svt.se

USA. Landet där Gore till och med fick miljöpriset, tänker inte som vi.
När jag skriver "vi" menar jag svenskar i gemen.
Och då är de garanterat långt bättre än flera andra länder.
Det finns självklart de som inte klarar av att skilja på en aluminiumburk och en papperskartong men jag skulle vilja påstå att Sverige är ett av de absolut miljövänligaste länderna på jorden.
Vi har ett oerhört långt framskridet miljötänk.
Varför i hela världen ska jag då tracka på elever att vi är problemet!?

Självklart ska alla lära sig om miljön och hur vi ska tänka med våra hav. Vi är dock inte de stora bovarna och cirka 80% av skräpet på västkusten kommer från andra länder och dras hit med strömmarna. I princip allt skräp i haven i stort kommer från tio olika floder.
Ingen av dem återfinns i Europa.
Är det inte viktigast att lära elever så att de i framtiden kan hjälpa dessa istället?

Elever strejkar nu för klimatet.
De kanske skulle läsa på lite om klimatet istället.
All personal i skolan har fått ut tips om saker man kan göra i ett klassrum och jag blir totalt mörkrädd när jag tittar igenom det för det tyder på sådan total okunskap utanför det egna intresseområdet.

Håll Sverige Rent har alltså gjort lektionstips och klassrumstips och de är följande:
1. Ha bra rutiner för städning.
2. Tänk på att tvätta textilier.
3. Undvik doftspray.
4. Vädra gärna.
5. Ta hand om gamla lampor.

Håll Sverige Rent. Jag förstår att ni är en intresseklubb som inte har någon insikt i detta för det ligger till såhär: Nej, vädra inte! Nästan alla element är centralstyrda och i samma stund ett fönster öppnas så börjar elementen gå på högvarv. Textilier, städning och lampor har inget med en lärares uppgifter att göra förutom jag som envisades med att köpa en soffa och ställa i klassrummet varpå jag får ta hem och tvätta den själv var sjätte vecka.
Doftspray. Varför i hela världen skulle en skola ha doftspray i ett klassrum?

Nej, jag har inget emot Håll Sverige Rent och jag älskar vår natur.
Jag har varit scout och fältbiolog under många år men jag är för den sakens skulle inte korkad eller lättlurad. Vill ungdomar att det ska bli någon skillnad?
Läs då på och åk till andra länder och hjälp dem för här i Sverige finns det inte så mycket att göra om man jämför.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unga-i-varlden-gor-som-greta-tunberg-och-strejkar-for-klimatet-australiens-premiarminister-upprord
https://www.hsr.se/materialrum-larare-och-pedagoger/material-skola
https://www.hsr.se/materialrum-larare-och-pedagoger/kemikaliesmart-skola-och-forskola/kemikaliesmart-skola
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vastkusten-skrapigast-i-hela-europa