söndag 16 december 2018

I tiden..

Det stora bekymret anser jag vara okunskapen kring vad en avkriminalisering betyder.
Många är de som blandar ihop det med en legalisering.
Jag är ung, åtminstone yngre, fortfarande och jag förstår precis varför trenden vänder.

Hade jag fått bestämt i Sverige så hade vi avkriminaliserat cannabis.
Vi hade följt Portugals modell och gjort som vårt grannland Norge ska göra.
Vi hade sett till forskningen istället för inskränkta tankar om vad som är rätt och fel.
svt.se

Faktum är att det varje år dörr människor i vårt land.
De dör på grund av droger i alla dess former.
Inkörsportarna är många gånger alkohol, vanliga cigaretter och sedan cannabis i olika former.
Bekymret med nuvarande lagstiftning är att den som har cannabis i blodet men inte längre vill använda detta, inte kan söka hjälp utan att bli ett rättsfall.
Det är nämligen olagligt att ha detta i blodet och upptäcks det så måste det anmälas varpå en rättsprocess startar.
Detta gör att människor inte söker hjälp.
Detta gör att föräldrar som misstänker att barnen har bekymmer drar sig för att göra något då risken finns att de hamnar i belastningsregistret som "knarkare".

Samma lag gör att de som hjälps av medicin cannabis, inte kan få tag i det lagligt.
De måste gå till langare trots att de enligt mig inte missbrukar utan brukar på grund av exempelvis sjukdom.

Skillnaden mellan en avkriminalisering och legalisering är hårfin och många gånger svår att beskriva.
Legalisering innebär att det skulle få brukas fritt vilket jag inte tycker att det ska få göras. Jag anser dock att något måste hända för att stävja det som händer.
Många gånger är cannabis en av grunderna i inkomsterna för kriminella gäng.
Detta kunde vi plockat bort genom att exempelvis sälja det lagligt som alkohol på Systembolaget.
Plocka bort det ekonomiska incitamentet så hade gängen haft svårt att finansiera annat de sysslar med. En avkriminalisering innebär att den som tas med cannabis i blodet inte döms till fängelse, utan till vård. Väljer de att inte få vård blir det fängelse.

Portugal är enligt mig ett föregångsland inom detta och något fler borde läsa på om.
Genom att avkriminalisera cannabis för eget bruk fick de ner i princip all negativ statistik såsom inbrott och mindre brott. Nämnas ska att detta skedde i samförstånd med vården och alla instanser var redo när lagen ändrades för snart tjugo år sedan.

Jag blir trött på att höra dem som säger att cannabis är knark för det har de redan bestämt sig för. Så tänkte mitt parti om sprututbytesprogrammet när det infördes i Malmö.
Vilka protester!
Skulle vi ge sprutor till narkomaner!?
För mig var det en självklarhet från början då det är samma sätt att se på bekymret som en avkriminalisering av cannabis. Fånga in och ge vård istället för att utestänga.
Mitt parti ändrade sig till slut i frågan om sprutorna och det är jag glad för.
Människor med bekymmer kan nu fångas in i ett mycket tidigare skede och sjukdomar slipper spridas.

Min övertygelse är att den yngre generation som är på frammarsch tänker som jag gör och att det är de äldre inbitna människorna som "alltid har tänkt så/gjort så" som håller fast.
Systemet som finns idag dödar människor.
Vi måste tänka om och prova något annat när det som är nu inte fungerar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-farre-ungdomar-roker-och-dricker-alkohol-men-anser-cannabis-mindre-farligt