måndag 10 december 2018

Värdet av pengar.

Mat på bordet och tak över huvudet.
Det viktigaste enligt de flesta.
Pengar så att man klarar sig står med på önskelistan.
Jag har dock aldrig önskat mig hela världen.
Jag har alltid önskat mig att jag ska få vara frisk.
Det står nu i andra hand för i första hand vill jag att barnen ska vara friska.
De sätts före allt annat.
svt.se

Det finns inget som säger att någon är lyckligast för att du har allt och min erfarenhet säger att det är tvärtom. När du har allt, får allt och alla gör som du säger.
Vad ska du då sträva efter?
Vad önskar du dig när du har allt?
Blir du sjuk i fel sjukdom så hjälper inte all världens pengar.
Får du ALS så är det slut.

Det finns dock saker man kan påverka.
Man kan påverka krig.
Kanske inte människorna som styr över krigen men man kan ta beslut som försvårar.
Sverige står i ett sådant läge.
Sverige är ett av länderna som exporterar vapen till Saudiarabien och Förenade Arabemiraten.
Vi har en utrikesminister som fördömer det som händer i Jemen men hon vägrar säga något om den vapenexport som är en av orsakerna till den.

Nederländerna, Danmark Tyskland, Norge och Finland har satt ner foten.
De vägrar exportera dit men istället för att göra likadant så gnuggar vårt land händerna och säljer på. Det är helt fruktansvärt att det ens får gå till så.

Samtidigt som vi säljer vapen, i den fantastiska feministiska regeringen som fortfarande sitter kvar, så vurmar många om alla de barn som är utsatta för krigets fasor.
Känns det inte som lite dubbelmoral!?

Hade reglerna varit lättare och systemet effektivare hade vi varit fler i vår familj.
Jag har önskat mig en stor familj i hela mitt liv och adoption stod alltid högst upp på listan.
För Sverige är det dock bara viktigt att bry sig på ytan.
Det är lätt att fördöma det som händer för att sedan sälja vapen.
Om det hade varit för mig så hade Sverige slutat med sin vapenexport.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-saljer-krigsmateriel-som-kan-anvandas-i-jemenkriget