lördag 22 december 2018

En överreaktion.

Rasism eller snällhet?
Låter kanske som en märklig jämförelse men för mig fullt trolig.

Jag var med min mormor på sjukhuset med jämna mellanrum när hon levde.
Ofta, tyvärr, var det inte ens lätt för mig att förstå vad läkaren eller personalen där sa.
Det kanske upplevs som rasism men för mig är det mycket märkligt att en läkare kan få anställning utan att prata förståelig svenska. Här kommer då rasismen.
Är det rasism att jag inte vill träffa den läkaren igen eller är det något annat?
För mig är det inte rasism utan en ren överlevnadsinstinkt då meningen med att gå till läkaren helt elimineras när du inte förstår vad läkaren har sagt.
Jag kan förstå att min mormor inte förstod men när jag som betydligt yngre kommer och inte heller förstår, då är något fel.
Lägg till bildtext

Självklart är inte rasism ok.
Inte på något sätt men för mig är det många gånger överkänslighet.
Utöver det är det lätt att tänka att rasism handlar om vita människor som förnedrar någon annan.
Efter allt polisvåld i USA letade jag upp bilder på poliserna som anklagades för att ha avrättat svarta män som inte gjorde något fel.
Media i Sverige visar definitivt inte de bilderna för enligt mig skulle de inte visa den verklighet media vill förmedla. Titta själv för det är bilden jämte. Det är de sex poliser som ställdes inför rätta för Freddie Grays död. Rasism?

Det finns rasism i massor och det är förkastligt.
Självklart ska det motverkas!
Problemet är att det för mig inte är rasism att någon frågar vart du kommer ifrån.
Att någon säger att du talar bra svenska.
Det handlar för mig om att människor försöker vara trevliga.
Att de försöker visa att de bryr sig och är intresserade.
Att någon väljer bort någon som på kallelsen har ett utländskt namn förstår jag med.
Jag tänker på min mormor och de bekymmer det kunde medföra henne.
Deras erfarenhet kanske helt enkelt sa att det inte skulle fungera varpå systemet varit fel från början som släppt igenom människor som inte talar förståelig svenska.

Jag får ständigt höra att allt är jobbigt för mig då vi har så små barn. Att jag jobbar för mycket . Att jag verkar kunna mer än det verkar. Att jag är "lilla" alltid.
Lilla du..
Jag vet att människor inte gör det för att retas eller vara dumma.
Jo, det finns såklart de som gör det men de flesta försöker på något sätt berömma med de orden.

Kommentarer som mer kommer fram i artikeln är att en kollega pratat nedlåtande om slöjor.
Ja, slöjor är för mig och GAPF ett förnedrande och förtryck.
Att prata om slöjan i allmänhet är inte personligt mot någon utan hur denne person valt att höra det.
Många av kommentarerna handlar om judinnor som mottagit kränkande ord om exempelvis Israel.
Vilka tror att de kränkande orden kom från någon född i Sverige?
Det hatet står inte de flesta människor i Sverige för.
Är det då rasism om det kommer från någon som själv säger sig utstå detta?
Svenskar i gemen har inget emot varken judar eller Israel.

Läkare som blivit bortvalda för att de är svarta. Ingenstans där jag läst ser man det faktum att det många gånger är så att könet på läkaren kan vara avgörande, inte bara hudfärgen.
Det finns de som vägrar behandlas av kvinnor för att deras religion inte anser att det är ok.
Är inte det rasism?
Kvinnan ska behandlas men hennes man vägrar att det ska ske av en annan man.
På grund av religion.
Är inte det rasism?

Media har uppenbarligen inget att skriva om och då blir det dessa artiklar.
Rasism eller miljön.
Och skit om USA.
Go svensk media!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakaren-larmade-om-patienters-krankande-kommentarer-fick-inget-stod
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/patienter-kranker-lakare-jag-vill-ha-en-utlandsk-lakare-du-far-ga
https://www.svt.se/special/lakarnas-egna-berattelser-om-rasism/