lördag 29 december 2018

Inseglet i Nogersund!

Jag älskar Listerlandet och Sölvesborg.
Finns det något jag kan prata mig varm om är det min hembygd och många av människorna här.
Nej, vi är inte stadsbor som tittar ner i mobilen alltid utan här hälsar vi på alla.
Hälsar du inte kan du möta människor med ett leende.
Bild från invigningen igår.

Jag bor i Hällevik och spenderar somrarna på Hanö.
Däremellan finns en helt underbar by som heter Nogersund och den besöks alla dagar hela året runt. Sedan i somras har varje tur handlat om, utöver att se Hanöbåten Vitskär, Hanö, vågorna och vädret, bygget som hållit en oerhörd fart.

En av Nogersunds riktiga eldsjälar Rikard Ragnarsson har lett arbetet där alla som velat frivilligt har hjälpt till att bygga Nogersunds Bed and Breakfast som igår fick namnet Inseglet efter idéen från två trevliga personer och därefter en omröstning. Tillsammans med Sölvesborgs kommun och SydOst Leader har det blivit verklighet och jag hade förmånen att kunna gå på invigningen igår.

Nytt och fräscht med det absolut bästa läget man kan få.
Ett Bed & Breakfast där du går mindre än tio meter och sätter fötterna i havet.
Det är inte många som kan skryta med det!

Utöver Inseglet kan Nogersund skryta med mysiga Vita boden och restaurangen Skutan som jag själv har haft förmånen att arbeta på för många år sedan. De har en ställplats för husbilar och varje år besöker över 40 000 personer Hanö med båten Vitaskär som lägger ut precis vid restaurangen.
En riktigt mysig by med anor från fisket som det en gång har varit.

Jag är lyckligt lottad som har turen att vara född och uppvuxen på ett av Sveriges finaste ställen. Har du tankar om att ta en tripp till Listerlandet så glöm inte Nogersund där du nu kan sova över i första klass, med havet inpå knuten.

http://www.blt.se/solvesborg/forsta-steget-pa-storsatsning/