onsdag 26 december 2018

På rätt väg.

Elchockvapen.
Ett litet steg i rätt riktning för frågar ni mig, så borde polisen ha betydligt fler befogenheter än idag.
Nämnas bör att jag tillbringat väldigt mycket tid i Spanien där det finns både Guardia Civil och La Policia. Guardia Civil frågar sist.
Har du hamnat i vägen får du i princip skylla dig själv och kom de körande höll man sig på sin kant.
Kommer polisen i Sverige bryr sig knappt någon.
Möjligt de som kastar sten..
Vi har visserligen även en militärpolis men den fungerar inte som i Spanien.
svt.se

Polisen ska nu utrustas med elchockvapen.
Helt rätt enligt mig.
Utöver det anser jag att de skulle få ha betydligt fler saker.
De har i dagsläget en pistol, en batong och pepparspray men skulle enligt mig även ha en pistol för gummikulor då min rädsla är att man inte vågar använda den vanliga pistolen alltid.
Av två skäl.
Det ena är att man faktiskt kan döda en annan människa.
Det andra är att man ska utredas och stå till svars för det du gjorde.

Min dröm var länge att bli polis men jag är glad att det inte blev så.
Tanken var aldrig att jobba med det helt och hållet utan att ha det som ett extraknäck på helger och lov. Sedan alla barnen kommit är jag tacksam att det aldrig blev så.
Jag är inte beredd att riskera mig själv när de är små men är tacksam för alla dem som gör det.

Polis är enligt mig ett riskyrke som ständigt får påhopp och "skit" för vad de gör.
Eller inte gör.
Det finns stolpskott inom polisen precis som inom alla andra yrken men för mig ska inte fokus läggas på dem utan alla de andra och önskvärt skulle egentligen varit att de själv var mer högljudda till att protestera när det inte var bra.
Jag är dock tacksam över att de finns och det de gör.
Lycka till med elchockvapnen och se till att sätt skräck i den sämre hälft av befolkningen som ställer till det för oss alla.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/positiva-resultat-efter-forsok-med-elchockvapen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/sa-har-fungerar-elchockvapnet-1